Tjena!

Jag som novis ska lägga mitt första laminatgolv i mitt vardagsrum i en gammal bostadsrätt från 40-tal.

Jag har lite funderingar på hur jag ska gå till väga och hur man gör det rätt.

Jag har rivit ut först ett lager laminatgolv och en vit foam, under det låg en lamellparkett och under den en lumpapp, och under detta ligger det ett gammalt massivt furu-golv.

Jag har tänkt lägga laminatgolvet tvärs över furu-golvet för att minimera ojämnheter. Är det rätt tänkt?

I hallen ansluten till vardagsrummet har tidigare ägaren rivit ner sig till furugolvet och sedan lagt en blå foam över för att sedan lagt ett laminatgolv utanför original sockellisten med en kvartsstav som täcker expansionsutrymmet.

Jag har rivit bort den gamla sockellisten och ska spackla i nederkant och bredspackla över hela väggarna för att sedan sätta nya lister och måla om.

Rummet är ca 3,5x4,5m.

Hur ojämnt får det vara om jag lägger laminatgolvet tvärs över det gamla golvet?

Hur noga är 8-meters regeln i bredd? Då jag vill slippa glidlist mellan hall och vardagsrum.

Vad ska jag ha för underlag? Foam eller lump

Vad kan jag göra i förebyggande syfte mot knarr osv i det gamla golvet?

Tacksam för svar och diskussion!!


Testarn
 
  • Renoveringsarbete i vardagsrum med borttaget gammalt golv och materialrester på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
T Testarn00 skrev:
Hur ojämnt får det vara om jag lägger laminatgolvet tvärs över det gamla golvet?
T Testarn00 skrev:
Vad ska jag ha för underlag? Foam eller lump
Det ska framgå i instruktionen från golvtillverkaren. Olika golv har olika krav.

T Testarn00 skrev:
Hur noga är 8-meters regeln i bredd? Då jag vill slippa glidlist mellan hall och vardagsrum.
Om golvtillverkaren har angett det i instruktionen är det noga för då har de skrivit så pga. att det brukar uppstå problem när det är bredare.

T Testarn00 skrev:
Vad kan jag göra i förebyggande syfte mot knarr osv i det gamla golvet?
Om det är knarr i undergolvet och du stör dig på det så måste du göra om det.
 
  • Gilla
Testarn00
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.