Ska bygga ett inglasat uterum nu i höst och velar lite angående vilken nivå man ska lägga sig på. Vill kunna använda det tidig vår till sen höst ( och ev milda vintrar, ska installera en vedkamin samtidigt som ska stå för uppvärmningen).

Kanske ska säga att jag bor vid kusten i kalmar län så det brukar inte vara speciellt kalla vintrar.

Ska man lägga pengarna på taket dvs gå upp upp på 32mm kanalplast eller ska man satsa på de bästa glaspartierna? Vill inte lägga ut hur mycket som helst så det får blir en kompromiss mellan kostnad och värmekapacitet.

Hade tänkt köpa allt från Halle, någon som har erfarenhet från dem?
 
Nu är jag ingen "expert" utan går mer efter ett logiskt resonemang. Mitt logiska resonemang säger mig att du ska lägga pengarna på glaspartierna. För det första använder du dem säkerligen en hel del då du öppnar och stänger och de utsätts för slitage, då är det rätt bra med kvalité på grejerna. För det andra så ser du just dessa partier mer, jag stirrar i alla fall inte upp i taket för jämnan men glaspartierna har man i blickfånget rätt ofta. För det tredje så ger ett par sämre fönster en rätt stor värmeförlust.

Taket däremot är det rätt svårt att det blir "drag" kring för det får man alltid tätt. Men visst det går att reducera värmeförlusten med ett dyrare tak. Min erfarenhet säger mig dock att det är rätt enkelt att få upp lite värme i ett inglasat uterum med bra glaspartier och ett ganska mediokert tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.