Hej

Jag har tänkt lägga klinkers på våran balkong och undrar om det är något speciellt man ska tänka på. Underlaget är betong (behöver man behandla innan?)

Behöver även lite råd med vart man ska börja lägga för att få det rakt. Väggarna kan vara något snea så där kan det bli svårt att utgå ifrån.

Tack
 
Tja, betongen skall ju vara "ren" alltså ingen färg.
Sen skall du ha på primer så att bruket fäster bra. Sedan skall du ha en fix som tål frost, rådfråga i affären.
Ang läggningen, börja lägga plattor "längst" bort från dörren sett, å arbeta dig emot den.
Jag hade gjort så att, den kant som syns mest, alltså är den kant som ögat ser först, är den som skall vara rak å snyggast.
Sen beror det ju på omdet går jämnt upp med plattor på bredden, jag menar så att du inte får en "spillbit" på 2cm sista raden, det är ju inte så smart. Sånt får man mäta ut först, tänk på fogbredden.
 
Det är väldigt viktigt att man får full täckning med fix under plattorna. Flytfix eller att man stryker fix både på plattorna och underlaget.
 
Tack för era svar.
 
Ser att ingen skriver det, men det viktigaste är naturligtvis att ha frostsäkra klinkers.
Naturbrända klinkers, typ Höganäs Rustik funkar inte. Lite inte heller på byggmarknadsförsäljare. Be dem visa papper på att plattorna är frostsäkra. Det spelar ingen roll att plattorna ligger under tak. De måste ändå vara frostsäkra om de skall tåla minusgrader.
 
Det är förstås viktigt. Men ligger de helt torrt, till exempel på en inglasad balkong, behöver de inte vara frostsäkra.
 
jon_h skrev:
Det är förstås viktigt. Men ligger de helt torrt, till exempel på en inglasad balkong, behöver de inte vara frostsäkra.
Det stämmer ju i teorin, men i praktiken kan de mest oväntade saker hända.
Sambons tjejkompis hade för första gången i sitt liv köpt en hel back dansk öl som lockbete för presumtiva pojkvänner. Vädret är ju som det är i GBG vintertid (upp och ner runt nollstrecket). Det bar sig inte bättre än att backen öl frös sönder, tinade och rann ut över klinkersen under någon dag, frös igen och spräckte upp en hel del av plattorna. Oglaserade plattor av naturbränd lera. Detta var i ett oisolerat uterum helt skyddat från väder och vind, men dock inte skyddat från minusgrader. Dessutom var hon bortrest på alpsemester medan det hände. Maximal otur med andra ord

Vad jag vill säga är att kan man garantera att klinkersen hålls torra är det lugna puckar. Annars är det dumt att chansa när de flesta klinker trots allt är frostsäkra.
 
Hehe, ja.. Det finns ju förstås den spillrisken också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.