Håller på att bygga ett badrum i källaren. Har satt kakel på väggar och fuktspärrat allt osv. Men kom nu på att jag kanske inte ska ha golvvärmen på när jag lägger klinkers på ett halvjummet golv. Fixen kanske torkar fortare än den bränner. Jag har en 10 cm betongplatta med slangen ingjuten i mitten ungefär. Stängde den slingan som går i golvet där jag ska klinkra igår (Måndags) eftermiddag. Golvet känns nu kallt och planen är att börja i morgon kväll efter jobbet.

Så länge det är sommargrader ute går det väl an att ha den slingan avstängd. Men blir det väldigt kallt ute så måste jag öppna den igen, ialla fall för att den inte ska frysa. Värmepumpen skickar ju ut varmare vatten desto kallare det är ute, så just nu är det väl typ 30 grader.
Planen är att lägga klinker i morgon kväll (onsdag). Fredag kväll fogar jag. Håller golvet lätt fuktigt i några dagar.

Men hur länge måste jag vänta tills jag slår på värmen igen?
 
Amatörfråga:
Vilken fukt är det man spärrar när man sätter fuktspärr i badrum i källare? Fukten utifrån elerl fukten inffrån? Med tanke på alla skriverier om att bygga för tätt i källare med mögel och andra fuktproblem som följd i gillestugor och liknande?

Frågan är av högst akademisk karaktär för min del, då min källare består av en helsvetsad låda på en kubikmeter.
 
I mitt fall är det fukten innefrån eftersom badrummet är mot källarväggen som är fristående. Dvs att det finns ingen mark mot väggen. Så att jag skrev källare var egentligen helt onödigt. Kunde lika gärna varit på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.