Hej, blev Precis medlem här.

Jag ska lägga klinkers i hallen och sen ska köket och resten av hallen få ett ny laminatgolv är tanken.
Det är samma golv i hallen och köket i nuläget.

Det är vanligt golvspån under laminatgolvet. Om jag ska lägga klinkers måste jag ha golvgips?
Men jag skulle även vilja ha golvvärme under klinkersen, måste jag då flytspackla eller hur gör man med värmeslingan? och om jag måste flytspackla så kommer det ju bli en hög kant från klinkersen ner till laminatgolvet? Och hur får man det snyggt?
Trappen till nedre våningen kommer ju även påverkas av detta. För som det ser ut idag så är det bara en liten kant från laminatgolvet till där trappen börjar, och hur tusan gör man?

Är väldigt ny och okunnig inom renovering, så all hjälp uppskattas ! Trevlig kväll på er

Mvh Andreas
 
Du flyter in golvvärmen precis som du funderat på. På resterande golv i köket lägger du ett lager gips under laminatet. Höjden på flytspacklet anpassar du naturligtvis så du får samma höjd på laminatet som klinkersen. Vid trappan sätter du en vinkellist.

Välkommen hit förresten! :)
 
Redigerat:
Eller så väljer ni ett annat tjockare golv istället för laminat :)
 
mexitegel skrev:
Du flyter in golvvärmen precis som du funderat på. På resterande golv i köket lägger du ett lager gips under laminatet. Höjden på flytspacklet anpassar du naturligtvis så du får samma höjd på laminatet som klinkersen. Vid trappan sätter du en vinkellist.

Välkommen hit förresten! :)
Flytspackel är enda alternativ om man vill ha golvvärme? :)

Kan nog inte sätta gips under, för dörrarna ligger redan väldigt nära golvet i dagsläget.

MaN tackar :)
 
Ja, har inte hört talas om andra metoder när det gäller el-golvvärme i vart fall. Men utvecklingen går ju framåt hela tiden.
Ska du flyta så bör du köra med fiberarmerat flytspackel och lägg ner en armeringsmatta som du fäster i golvspånet.

De flesta dörrblad brukar gå att kapa så pass mycket i nederkant utan problem.
 
Det finns golvvärme som du lägger i fixet till klinkersen viket gör att det inte bygger lika mycket som att flytspackla
 
mexitegel skrev:
Ja, har inte hört talas om andra metoder när det gäller el-golvvärme i vart fall. Men utvecklingen går ju framåt hela tiden.
Ska du flyta så bör du köra med fiberarmerat flytspackel och lägg ner en armeringsmatta som du fäster i golvspånet.

De flesta dörrblad brukar gå att kapa så pass mycket i nederkant utan problem.
Ok :) Det går att flytspackla på spånet alltså?

Dörrblad?
 
Jag sågade bort spångolvet, täljde ner golvåsarna, la in extra åsar.
Ny spånskiva, golvgips vanlig elgolvvärme i flytspackel och klinker och nu är klinkers jäms med resten av hallgolvet.

Protte
 
Sänk ner spånet mellan golvreglarna..
Lim och skruva läkt på reglarna 22mm ner och lägg spån emellan.. då vinner du 22mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.