Ska eventuellt lägga klinkers innanför ytterdörren i hallen.
Hur långt in i hallen ska jag lägga? Jag bor i ett nybyggt hus, är det "bara" att såga upp parketten? Ska nog inte ha golvvärme?! Vad ska jag ha för underlag innan jag primar och lägger klinkers? Tillvägagångssätt/arbetsbeskrivning, tack!
 
vad har du under?....spånskiva och sen parkett??Om du har plats att bygga upp golvet 15mm så hade jag limmat en golvgipsskiva(6-7mm) direkt på parketten samt skruvat den....(rejält).(om du har spån under). sen hade jag lagt klinker direkt på. Limmet man sätter mellan golv och gipsskiva gör att det inte kommer svikta....det är j=)ligt effektivt faktiskt!!!!......
Så hade jag gjort....och sen sätter man bara en alu/mässings-list där man går över till vanligt golv igen.....
/
M

///vill man vara seriös kan man ju ta bort parketten och sätta gipset mot spånskivan.......///
 
Men vänta nu trojlee, vi vet ju inte ens vad det är för underlag. Om det är ett nybyggt hus så är det ganska troligt platta på mark, och då är det bara att ta bort trägolvet, prima och lägga klinkers på betongplattan.

Sen känns det lite skumt att förstärka ett träbjälklag som du föreslår, genom att limma gips mot flytande golv.. Är det träbjälklag med 60 c/c på reglarna så ska parketten bort och det ska läggas en golvgips (som inte är 6-7 mm, snarare 12,5 mm) på spångolvet.
 
Jag går i liknande funderationer, klinker en bit in i hallen men med golvvärme. Vet inte hur du har det med snö och blask men hos oss finns det gott om det, då är det super att lägga golvvärme. Vi har det i badrummet, varmt på vintern och svalt på sommaren och blöta skor bär jag nu in dit för att torka. Tänk så skönt att låta skorna stå kvar innanför ytterdörren och torka upp. Man behöver inte vara så noga med att torka upp från klinkergolvet heller, vattnet bara försvinner av värmen. Hos oss är det ett måste med golvvärme.
 
jon_h skrev:
Men vänta nu trojlee, vi vet ju inte ens vad det är för underlag. Om det är ett nybyggt hus så är det ganska troligt platta på mark, och då är det bara att ta bort trägolvet, prima och lägga klinkers på betongplattan.

Sen känns det lite skumt att förstärka ett träbjälklag som du föreslår, genom att limma gips mot flytande golv.. Är det träbjälklag med 60 c/c på reglarna så ska parketten bort och det ska läggas en golvgips (som inte är 6-7 mm, snarare 12,5 mm) på spångolvet.
Vet inte vad det är under? Vi har krypgrund, inte platta.
 
DT skrev:
Vet inte vad det är under? Vi har krypgrund, inte platta.
Om du inte vet vad som finns under så kan naturligtvis ingen här säga hur du ska göra.
 
jon_h skrev:
Om du inte vet vad som finns under så kan naturligtvis ingen här säga hur du ska göra.
Jag ska naturligtvis ta reda på detta!?! Fråga ju på detta forum för att man inte vet....
 
bibbi skrev:
Jag går i liknande funderationer, klinker en bit in i hallen men med golvvärme. Vet inte hur du har det med snö och blask men hos oss finns det gott om det, då är det super att lägga golvvärme. Vi har det i badrummet, varmt på vintern och svalt på sommaren och blöta skor bär jag nu in dit för att torka. Tänk så skönt att låta skorna stå kvar innanför ytterdörren och torka upp. Man behöver inte vara så noga med att torka upp från klinkergolvet heller, vattnet bara försvinner av värmen. Hos oss är det ett måste med golvvärme.
Jag har också funderingar på golvvärme, men funderar på att välja bort det pga kostnaden och att det bygger på ca 10-15 mm. Känns lite onödigt också, använder för det mesta groventrén själva... Men man vet aldrig, kan komma på bättre tankar?!
 
DT skrev:
Jag har också funderingar på golvvärme, men funderar på att välja bort det pga kostnaden och att det bygger på ca 10-15 mm. Känns lite onödigt också, använder för det mesta groventrén själva... Men man vet aldrig, kan komma på bättre tankar?!
Om det ligger spånskiva på träreglar under det nuvarande golvet så behöver du belägga den med någonting innan keramiken. Väljer man då spackel så kan golvvärmeslingan helt enkelt spacklas in och bygger (nästan) inget extra. Det finns även tunna folier som bara bygger ett par millimeter.
 
jon_h skrev:
Om du inte vet vad som finns under så kan naturligtvis ingen här säga hur du ska göra.

Har kollat leveransbeskrivningen ang vad som finns under parkettgolvet... Spontad spånskiva 22 mm och under det c/c 60 golvbjälkar 45x200 mm. Hur göra då?
Utan golvvärme: golvgips, prima, klinkers?
Med golvvärme: golvgips, prima, värmeslinga, flyttspakel, klinkers?
Läste även någonstans att man skulle fuktspärra! Är inte det att gå till överdrift?! Blir det de mängderna vatten?
 
Utan golvvärme gör du som du skrev (eller flytspacklar 12 mm istället för gips), men med golvvärme så kan du skippa golvgipset och flytspackla in värmeslingorna i 15 mm flytspackel.

Man behöver i regel inte fuktspärra om man har golvvärme, men det kan vara en god idé att göra det annars om det kommer stå pölar med vatten som ingen torkar upp. Det kommer trots allt att tränga ner i konstruktionen annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.