Hejsan!

Jag hade tänkt lägga klinkers i hallen då den gamla 50-tals parketten var rätt tråkig och sliten innanför dörren, samt att det blir snyggt med lite omväxling här hemma.

hur som helst så undrar jag hur ja enklast kapar en rak linje på dom golvbitar som fortfarande sitter kvar, det går inte att ta loss dom utan att man gör sönder golvet. behöver därför nått verktyg eller lösning så ja kan kapa golvet där det sitter.

sedan är parketten ca 8mm högre än själva klinkern, måste jag flytspackla golvet golvet innan jag börjar lägga klinkern, eller bygger det såpass mycket på höjden med fixet så flytspackel inte behövs?

tacksam för svar!
Mvh
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golv1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du får hyra eller köpa en sänksåg med skena. Sen tar du det längst ut i kanterna med en Fein...

Bättre att flytspackla så vet du att du har allt i samma nivå och jämnt.
 
Hej använd en sänksåg samt flytspackla dom 6-8 mm...du kan säkert använda en liten multicutter eller vad den nu heter
 
Ah, läste fel... 8 mm kan du "bygga" med fix...
 
Haha...spot on
 
Tack för svar!
ska se om jag hittar någon som har en sådan maskin, annars går säkert att hyra.

alltså behövs inget flytspackel utan kinkern och parkettgolvet får jag i samma nivå med fixet?
bara dra ut fixet jämt och lägga dit klinkern i samma höjd?.
 
Är det ingen nämnvärd yta så kan du bygga upp det med fix annars är flytspackel att föredra för att få det jämnt och i nivå!
 
Ytan är ca 2kvm, bara precis innanför dörren.
vid närmare mätning är parketten 6mm högre än klinkern, så frågan är om det är värt att flytspackla 2-3mm för att sedan lägga fix å klinkern.
 
Beror på hur tjocka klinkers du har också.
Köp eller låna en multicutter för att kapa golvbitarna med.
multicutter.jpg
Fixet kammar du ut med en fixkam så att det blir lika tjockt över hela ytan.
 
Om det är så liten yta kan du spackla upp med fix en gång och låta det torka. Sätt sedan klinkers på detta så slipper du köpa flytspackel.
 
klinkern är 8mm tjock.

tack för bra info alla :)
nu ska ja se om ja kan få tag i verktyg, känns lite onödigt att köpa då ja bara ska kapa några bitar en gång.
jag uppdaterar tråden allt eftersom.

Mvh
 
köp en säck flytspackel, känns som om det är enklast att få det bra då. Köp inte byggmax eller liknade med fiber utan köp ett riktigt lättflytande typ Ardex K14
 
Är det en lägenhet med uppvärmt utrymme under hallen och utanför ytterdörren? Annars bör du lägga värme under klinkern också, annars blir det kallt så det gör ont i benen att gå på. Och då bygger ju värmen lite också, även om man väljer tunnaste elvärmen.
 
Sänksåg eller multicutter. Du behöver inte köpa utan kan hyra dessa maskiner. Skiljer det bara 6 mm kan du bygga upp det med fix, men det är ju såklart bättre att flytspackla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.