Hej!

Jag har varit och köpt klinkers till min hall som är på 4,2km.

Bor i ett betonghus från sent 60-tal. Så min tanke var genial jag river upp masonitgolvet och lägger klinkersen direkt på betonggolvet.

Sagt och gjort nu har jag rivit upp massonitgolvet och under det så ligger det 6cm med grus/sand som någon sorts utjämning/ljudisolering.

Min tanke nu är hur jag skall gå vidare, vad hade ni gjort?

Alternativen jag kan komma på är:

Ta bort allt grus och fylla på med betong/flytspackel till rätt nivå och sätta klinkersen på.
Detta sett kommer att kosta mig 1500Kr eller mer.

Alternativ 2 är att regla upp golvet och lägga plyvood/golvgips? Sedan klinkers på detta? funkar det?

Alternativ 3 är att jag helt sonika ersätter massoniten med plywood/golvgips utan reglar och sedan lägger klinkersen direkt på detta? Skulle det fungera?

Eller finns det något annat enkelt sett?

Jag har varit på K-rauta, Hornback och Bauhaus och pratat med dom men alla blir lika ställda när jag säger att det är grus under golvet. och menar på att det måste vara något sorts polackbygge. Men jag har googlat och sett att detta var vanligt på 60-talet.

Tacksam för alla eventuella svar!
//Kristian
 
Byt gruset mot EPS sen flytspacklar du och lägger ev golvvärme i det. Blanda inte in nåt trä i det hela.
 
Stefan N skrev:
Byt gruset mot EPS sen flytspacklar du och lägger ev golvvärme i det. Blanda inte in nåt trä i det hela.
d^_^b
 
Tack för snabbt svar!

EPS är det frigolitblock? ska man lägga ut dom på golvet bara och på med spackel över det?

// Kristian
 
Nä, EPS är en slags betong blandad med frigolitkulor.
 
Inget "polskt byggsätt" utan vanligt i flerfamiljshus på -60 tal, bara inkompetens från de du träffade på byggvaruhusen. För du bor i ett flerfamiljshus, eller? Om så är fallet, kolla med fastighetsägare/bostadsrättsförening, alltid bra.
Och självklart gjuter/flytspacklar du upp till rätt nivå, dvs gamla golvets höjd minus klinker/fix.
 
Även en mkt vanlig metod i villor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.