Hej

Skall försöka ge mig på att lägga klinkers i hallen (ca 4 kvm). Är dock lite osäker på om jag har tänkt rätt. Skulle i så fall bli följande:

Golvbjälkar (cc 30)
Golvspånskivor (22 mm)
Golvgipsskivor (både limmas och skruvas?)
primer?
värmematta (T2 Quicknet)
fix
klinkers
fog
klart! ??

Har jag missat något eller är något i fel ordning.Synpukter?

Tack på förhand :)
 
  • Gilla
plymen
  • Laddar…
Nobody ? :(
 
B
värme matta sen primer
 
ok, för övrigt är det rätt kanske?
 
B
du ska ej ha flytspackla?
hamnar plattorna då för högt?
 
nej, hade inte tänkt flyspackla, blir så satans högt då om man nu inte måste?
 
B
nej då. kolla värme slingan innan du börjar lägga på klinkers
 
gott, primer mellan värmeslingan och fixet då. Inga problem med slingan direkt mot primern?, borde väl klara värmen etc.
 
B
va menar du?
primern gör så att dit lim fäster bättre.
hade du haft primern under så får du sämre vidhäftning
 
En variant är att skippa golvgipset, lägg ut slingorna på golvspånen, sedan flyt in slingorna. du spar 13mm på gipsen som du använder till att flyta in slingorna med. flyt helst 20mm så det blir en hyffsad kaka. du har ju hursomhelst vunnit höjd redan.

TRO MIG, du vill inte hålla på med fix när slingorna ligger o stör. hur lätt är det o kamma rillor med massa slingor ivägen?

det finns värmeslingor som är godkända för förläggning direkt på spångolv.
Hade även lagt med armering för o slippa sprickor.

så mitt förslag:

golvreglar
22mm spån
armeringsnät punktsvetsat
golvärmeslinga. lös är att föredra
prima allt!
flytspacka

sedan är det redo klinkerläggning. ett stumt fint underlag helt slätt.

obs. armering o värmeslingor har jag sett varianter på. vissa lägger armeringen ovanpå slingorna. vissa under. oavsett vilket så undvik att gå på slingorna. om armeringen är ovanpå, blir det armeringen som pressar in i slingorna om du går på dem.. hade jag inte gillat.om du gör som jag föreslår kan du gå mellan slingorna när du flyter.
 
B
meckis
har du kollar vad för slingor detta är?
sen flyta på spånet är ju inte det det bästa.
spånet inget dött matrial
 
det stämmer att spån inte är ett dött material. det är därför som man flyter på ett "dött material"

om man har en tjock kaka flytspackel med armering spelar det ingen roll att spånet inte är dött. flytspacklet förblir stumt även vid mindre rörelser. man kan säga att flytspacklet ligger flytande.

det är ju en metod som brukas i alla badrum med.

saxat från tycos monteringsanvisningar för T2 Röd:

Renovering
Värmekabeln kan läggas i ett tunt skikt av avjämningsmassa på det befintliga golvet (trä, spånskiva, gipsskiva eller betong).

Bygghöjd 10-20 mm + övergolvets tjock
 
Borde väl inte vara några problem att lägga fixet direkt på värmekabeln eftersom den sitter fast på en matta som i sin tur är klistrad mot underlaget.
Byggare Henke - du menar att jag lägger värmemattan på gipset och efter det primar mattan för att sedan lägga fixet?
 
B
jupp. som det det rekommenderas från tillverkaren av värmekabeln
 
B
meckis t2 röd och t2 quicknet skiljer sig lite

sen lägga t2 röd utan bunta fast den???
ska flyga över golvet då? man vill ju att "sladden" ligger still
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.