Funderar på om man ska lägga klinkers, garageklinkers, granitkeramik i mitt garage.
Det är ett varmgarage i direkt anslutning till villan, jämn och fin betongplatta med en golvbrunn.

Lägger man detta själv eller bör man låta någon annan göra det?

Har funderat lite på hur det blir när man kör in bilen på vintern med dubbdäck och salt?
Har sett betongplattor som krackelerar pga. saltet, hur klarar sig fogarna mot saltet?

Någon som mellan tummen och pekfingret kan uppskattavad det skulle kosta att lägga ett golv på 41kvadrat om man låter en firma göra det?

Någon som har nåt att komma med? Några tips, saker man bör tänka på?
Ni som har klinkers i garaget, fårgärna berätta vad ni tycker, och om ni skulle gjort något annorlunda idag om ni skulle ha gjort om det.
 
Hej

Jag lägger precis nu faktiskt granitklinkers i mitt garage på 21m2, köpte mellangrå 30X30 plattor på Hornbach för 129:-/m2 samt fix och fog samt primer ( Casco ) också från Hornbach summa: 3500:- så i ditt fall cirka 7000-8000:- om du gör det själv, hur enkelt som helst, bara av mäta 3 ggr och vara noga när man lägger! Först primer på golvet som får torka i ett par timmar sedan så mäter du upp så att du har en rak linje att utgå från så att att du inte förskjuter golvet ju längre du kommer...gör flera streck och mät vartefter du lägger så att det inte diffar för mycket, får du lite diff så får du kompensera detta i nästa rad osv...när du markerat golvet så blanda fix och börja lägg klinkers...när allt är klart ( fixet skall brinna tills dagen efter ) så kan du blanda fog och i ditt fall med 41 m2 så hade jag delat upp detta moment i 2-3 delar så att du hinner foga ordentligt samt tvätta av och sedan efter 20 minuter torka med putstrasa ( bomull ) 2 ggr så att inget fog sitter kvar på plattorna, sedan dagen efter så kör du me en ren putstrasa igen för att få bort den sista hinnan: klart!

Obs, se till så att fixet täcker hela plattan, ännu viktigare i garage så att det inte spricker när du kör in med bil eller tappar saker...om du använder garaget till att meka.osv så använd epoxi fog...

En hantverkare gör detta jobbet på cirka 4 dagar a 8 timmar = cirka 14000:- innan rot
 
Tänk på att ta bort ev. cementhud först.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Hej! Jag har en fråga i detta ämne. Hur gör ni vid garageporten? Kantjärnet är ju gjutet i nivå med betongen. Hur avslutar man klinkern där?
 
Lägg ett extra plattjärn mot klinkerkanten
 
Alt. fräsa den plattan sista biten så får du lite avrinning med innanför porten
 
Så här gjorde jag, la en kakellist

DSC_0048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LingonJ och 1 till
  • Laddar…
stor risk man kör sönder på sikt, att tänka på är att välja rätt plattor om man kommer köra med dubbar, en granitkeramit är att rekommendera
 
Tack för snabba svar. Min avslutas inte riktigt som bilden utan dom sista cirka 15 cm sluttar utåt och sedan avslutas med kantjärnet. Men ja skulle kunna svetsa dit ett extra plattjärn efter jag lagt klinkern då? Men då hamnar en viss del av klinkern utomhus. Kanske inte spelar någon roll?
 
Det är ok, dom flesta fix är gjorda för utom husbruk,
alt. skruvar du fast plattjärnet mittunder porten så får du samtidigt ett vatten stop om det blåster och regnar mot porten
 
  • Gilla
pessika
  • Laddar…
Ingen risk då min list är gjord i rostfritt och är homogen B-)
 
  • Gilla
pessika
  • Laddar…
Marre666 skrev:
Ingen risk då min list är gjord i rostfritt och är homogen B-)
Tyckte du skrev kakellist, dom är inte homogena
 
My bad :p
 
  • Gilla
tuvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.