Hej

Har i dag matta lagd på hallgolvet.
Vill dela upp det så att jag lägger klinkers på halva och trägolv på andra halvan.

Trägolvet kommer att bli 15mm tjockt.

Vad/hur gör jag för att lägga in klinker golvet med golvvärme och komma i jämn höjd med trägolvet, vill inte ha någon nivåskillnad.

Älvsbyhus = krypgrund

Tacksam för svar

Magnus
 
T
Nivåskillnaden kommer du inte undan, du har väl en dörrtröskel som du måste lyfta på fötterna för att komma in i huset?

Ta bort plastmattan, prima och lägg dit armeringsnät, fäst elslingan i armeringsnätet och sedan flyt på detta, minst 15 mm. Sedan klinker och fix som lägger till 8-10 mm, alltså en höjdskillnad på 10 mm.

Det jobbiga alternativet är att du tar bort spånskivan och sänker ner spånskiva till regelnivå. Det innebär att du vinner 22 mm men ocskå att du får flyta ett tjockare lager för att komma upp i höjd med trägolvet i slutändan.

Välkommen till forumet..........
 
Ett alternativ är kanske att höja trägolvet genom att t.ex lägga plywood under. Men då blir kanske höjdskillnaden för stor mot angränsande rum/ytor?

Exakt höjd är svårt att veta innan du valt klinker. Det finns alltifrån 4-12mm tjocka. Lägg på några mm för fixet.
 
hej och tack för svaren, kan inte riktigt tycka att en trösken när jag kommer in vid ytterdörren är samma sak som en nivåskillnad mitt på hallgolvet...men som sagt det är ju jag det.

Det lutar åt att jag sänker ner golvskivan till regelnivå och utgår därifrån.

Plywood förslaget är ju också bra, problemet i mitt fall är att jag kommer ha samma trägolv i övriga huset. vilket innebär att jag hade behövt lägga plywood under i nästan 100kvm
 
T
ratsit skrev:
hej och tack för svaren, kan inte riktigt tycka att en trösken när jag kommer in vid ytterdörren är samma sak som en nivåskillnad mitt på hallgolvet...men som sagt det är ju jag det.

Det lutar åt att jag sänker ner golvskivan till regelnivå och utgår därifrån.

Plywood förslaget är ju också bra, problemet i mitt fall är att jag kommer ha samma trägolv i övriga huset. vilket innebär att jag hade behövt lägga plywood under i nästan 100kvm
Då var det ju ju inget vidare förslag:x
 
Men det är väl inget fel på förslaget!!..
Men det var inte genomförbart i mitt fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.