Har köpt klinker, 10*10 cm, som sitter ihop med en limklutt 4*3 st(12 st) fint och rakt med lagom fogavstånd. Min (kanske korkade) fråga är om man kan lägga kllnkern utan att ta isär dom? Ytan jag ska lägga är ca 1 kvm i duschutrymme.
 
Ja, generellt kan man det. Men är det mycket fall så kan man behöva skära upp några limkluttar här och där, så man kan kompensera för fallet på fler ställen än bara mellan hela arken. Det visar sig när du försöker.
 
Ok. Tack för svar!
 
Jag la ett sådant klinker i källaren (från K-rauta) och där var "kluttarna" flexibla så att de kunde böjas i höjdled. Detta gjorde att man kunde kompensera för div fall/lutning även inom arket.
 
Jo, i höjdled brukar det vara lugnt. Men ibland måste man kompensera i sidled också. När det är fall behöver vissa fogar bli lite kilformade, och då är det snyggast om man fördelar ut det över flera fogar och inte bara de fogar som bildas mellan arken.
 
Återigen tack för bra synpunkter. En annan fråga: Visst ska klinkerramen runt golvbrunnen ligga på sättmassan - fixet?
 
Javisst. Fyll hela baksidan av ramen med fix och kamma ut fix på golvet. Ofta behöver man klicka emellan lite mer fix för att få upp den i rätt nivå.
 
Då var det som jag trodde. (Skönt att ha man tänker rätt ibland)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.