Har ett gammalt hus som renoverades på 90-talet. Om jag tänker efter så kan jag nog komma på något som gjordes rätt under renoveringen...

...nä föresten jag kan nog inte det. :@

I hallen har de lagt klinker direkt på golvspånet, ja ni kan ju räkna ut att inte en enda platta sitter fast och flertalet är spruckna. Framöver ska vi byta ut laminatgolvet på nedervåningen mot nytt 10 mm laminatgolv men då vardagsrummet flyter ihop med hallen, där vi vill fortsätta ha klinker, så vill vi inte ha höjdskillnader.

Såhär ser golvkonstruktionen ut.

Golvbjälkar 80 x 230 med cc 430
Korsliggande bjälklag med liggande 40 x 70 med cc 600
Glespanel (eller ytterpanel verkar det som) 18 x 100 (måtten höftade) med ca 50 mm avstånd mellan.
Mellan glespanelen ligger golvvärmeslingorna.
Golvspån 22 mm
Ytskickt.

Frågan är vad jag kan göra för att kunna ha klinker i hallen men ändå behålla samma nivå på golvet?

En tanke som slog mig var om man inte kunde ta bort golvspånet där klinkern ska ligga och ersätta detta med gips. Om jag tar bort 22 mm golvspån och ersätter det med 6 mm renoveringsgips som skruvas fast i glespanelen och ovanpå det så limmar man 13 mm golvgips, då borde man landa någonstans på 19 - 21 mm beroende på hur tjockt limmet är. Kan detta fungera och kommer det att hålla?
 
Ingen?
 
Går det inte att ta bort befintlig klinker och lägga flytspackel på golvspånet? Sedan kan du klinkra igen.
 
Klart det går men då får jag ju höjdskillnaden som jag inte vill ha.
 
Ren-gips är inte ok på golv. Golvgips är inge vidare heller. Ersätt allt detta med flytspackel istället.
 
Om jag skulle flytspackla direkt på glespanelen och golvvärmeslingorna så kan jag väl räkna med några liter flytspackel i isoleringen?
 
Varför inte slita bort glespanelen och lägga golvspån på reglarna och sedan flytspackel på det. Den borttagna glespanelen torde väl räcka för att inte få höjdskillnaden tycker man.

(edit: såg nu att golvvärmeslingorna låg mellan glespanelen. Ja, vill du inte ha höjdskillnaden gissar jag att det blir en lite större operation eftersom du i sådana fall verkar åka på att flytta på golvvärmen.)
 
Vad sägs om:
Ta bort golvspånet
13 mm golvgips på glespanelen (bör nog limmas, lagd åt samma håll som glesen med långskarvarna över gles-brädor)
Flytspackel upp till rätt nivå
Fix och klinker

Men det är kanske på gränsen styvhetsmässigt. Jag får för mig att jag hellre skulle vilja ha dubbelt golvgips (andra lagret då lagt på tvärsen och hellimmat) men då blir det litet för tjockt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.