Hej! Flyttat in i ett hus som har ett badrum från 2014 där en firma satt våtrumsmatta på golv och vägg. Dem har även gjutit in elektrisk golvvärme under renoveringen. Vill nu göra om badrummet för en billig peng och undrar om jag kan sätta klinker på golvet med den nuvarande mattan som tätskikt? Och vad ska jag då använda för fästmassa? Vid golvbrunnen har jag läst mig till att man köpa en förhöjningsring! Oerhört tacksam för tips och råd! 🤗
 
Claes Sörmland
Problemet är att det oftast inte är godkänt att sätta plattor på "vanliga" våtrumsmattor oavsett fästmassa.

Man kan ju inte sätta i en förhöjningsring för då krävs det att man skär bort plastmattan för att få dit den och då skadar man ju plastmattan som är det täta skiktet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Förhöjningsring använder man ju om tätskiktet kommer högre, ex. efter flytspacklens.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns godkända fästmassorna listade:

[länk]

Sen ska ju mattan vara godkänd också, "VT-godkänd".

Förhöjningsring ska inte behövas.
VT-godkänd är nog TS:ens matta eftersom det betyder vattentät men det är rätt osannolikt att mattan är godkänd för att vara tätskikt bakom keramik.
 
BirgitS BirgitS skrev:
VT-godkänd är nog TS:ens matta eftersom det betyder vattentät men det är rätt osannolikt att mattan är godkänd för att vara tätskikt bakom keramik.
Är den VT-godkänd så är den dock godkänd även för att ha som tätskikt bakom plattor men problemet är att veta om den är det och är det en äldre matta är den sannolikt inte detta. :)

Finns en del att läsa om det bl.a här. :)

https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/vatrumsgodkanda-plastgolv-vagg/

Endast dessa sorter är godkända. :)

https://www.gvk.se/godkanda-produkter/tatskikt-plastmatta/
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är att det oftast inte är godkänt att sätta plattor på "vanliga" våtrumsmattor oavsett fästmassa.

Man kan ju inte sätta i en förhöjningsring för då krävs det att man skär bort plastmattan för att få dit den och då skadar man ju plastmattan som är det täta skiktet.
Vad avgör isåfall om det är godkänt, eller inte?
Det är ju ganska märkligt att det tillverkas godkända fästmassor, för något som inte är godkänt.

Jag rekomenderar inte heller klinker/kakel på våtrumsmatta. Men detta är en fråga om vad som är tillåtet. Mig veterligen finns det inget som otillåtet, eller icke godkända saker som talar emot.
 
A AG A skrev:
Vad avgör isåfall om det är godkänt, eller inte?
Det är ju ganska märkligt att det tillverkas godkända fästmassor, för något som inte är godkänt.

Jag rekomenderar inte heller klinker/kakel på våtrumsmatta. Men detta är en fråga om vad som är tillåtet. Mig veterligen finns det inget som otillåtet, eller icke godkända saker som talar emot.
Bara för dig att läsa föregående inlägg.... ;)

Men visst... det finns inga lagar som styr vad du får göra och inte göra men i min värld är det ganska ointressant. 🙃
 
A AG A skrev:
Vad avgör isåfall om det är godkänt, eller inte?
Om dom står med på listan över godkända mattor eller inte.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Vad avgör isåfall om det är godkänt, eller inte?
Det är ju ganska märkligt att det tillverkas godkända fästmassor, för något som inte är godkänt.
Det sägs att fixet kan skada våtrumsmattor så att de inte längre håller tätt. Alltså om då mattan inte är godkänd för det och då har ett annat innehåll.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Bara för dig att läsa föregående inlägg.... ;)

Men visst... det finns inga lagar som styr vad du får göra och inte göra men i min värld är det ganska ointressant. 🙃
Tack för länken🙂.
Dock blir jag lite konfunderad. Jag menar att "ingen" sätter upp våtrumsmattor, om man ändå ska sätta upp kakel och klinkers. Det är ju istortsett enbart vid inköp som man har namn och produktnummer för mattorna. Att kolla upp sådant efteråt, för en ny ägare, är ju närmast omöjligt.

Vidare menar jag att folk har lagt klinker på plastmattor i åratal. Plastmattor är ju dessutom bevisligen täta. Jag kan inte förstå varför mattan skulle bli mindre tät för att man lade klinker på. Men framförallt, tror du verkligen att försäkringsbolaget skulle ta prover på mattan om olyckan var framme? Jag är helt säker på att man inte skulle det. Försäkringsbolagen kommer aldrig att förbjuda "några" mattor som tätskikt. Utan endera så förbjuder de alla, eller ingen. Att hålla reda på något annat vore omöjligt.

Sen bör alla badrumsägare förstå, att man ALDRIG sätter klinker/kakel på en matta äldre än 30år, och som inte är i väldigt gott skick.
 
Jo, det finns många som jobbar med att ha plastmattor som tätskikt innan de sätter plattor då de anser detta bättre än kakelbranschens foliebaserade tätskikt.

Allt med anledningar finns ju att läsa om och det handlar ju om allt ifrån att inte mattan sitter tillräckligt fast till att fixet kan "äta upp" mattans material så det är inte mycket att diskutera här tycker jag.

Vill man chansa och sätta plattor på en gammal troligen inte godkänd matta så är det upp till var och en bara man vet om riskerna och Jo, jag tror försäkringsbolagen kan få för sig att kolla upp detta och det syns även ganska tydligt vid en skada om det är en efterhandskonstruktion med plattor på gammal matta så det är inte raketforskning att upptäcka det. ;)

I min värld är det utkastade pengar på jobb, plattor, fix & fog om det sen skulle släppa, spricka etc.
Man ska ju nämligen också vara medveten om att när det sitter plastmatta så är det oftast inte tillräckligt med reglar i väggarna för att uppnå böjstyvheten som krävs när det ska sitta plattor på väggarna. ;)

Men visst, bor man i hus där det inte kan hända så mycket allvarliga saker så kan man säkert kasta på lite plattor för en ansiktslyftning om man nu känner för det men om något skulle hända så kan man nog glömma försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.