Vi håller som bäst på att göra om vår matkällare till vinkällare. Huset är byggt 1981. På golvet som idag är betong, har vi tänkt oss att lägga klinker. Jag blir dock lite fundersam när jag upplever betongen som ganska "blank", nästan som att den är behandlad med något för 30-talet år sedan. Kanske någon form av dammbindande olja eller så. Kan det vara möjligt?

Hur som helst, kan man lägga klinker på detta golv tror ni, eller måste man göra grovjobbet och slipa golvet? Det handlar om ett rum på 3 kvm och är väl inte direkt det viktigaste rummet i huset, så man vill ju inte göra en massa extrajobb i onödan så att säga.

Vad tror ni? Kan det t om vara så att betongen bara upplevs som blank i och med att den är gammal och sliten på något vis?
 
Det kan vara ngn dammbindande primer påmålad. Isåfall är det nog bara att tvätta av golvet, torka. Sedan på med primer , fix o klinker.
 
Tack för svar. Nu påminner du mig om detta med primer igen. Jag hade just beslutat att inte använda primer eftersom plattan är oisolerad (även om jag inte direkt upplever någon större tillskjutande markfukt). Jag vill inte stänga möjligheten för fukten att komma upp igenom plattan. Har hittills inte fått ett enda tips på en diffusionsöppen primer. Har du något tips?
 
Hmm...tror jag testar att lägga klinker direkt på golvet som det är. Har jag otur får jag väl ett rent helvete att få bort allt sedan, men...
 
En primer är i princip bara en utspädd akrylatfärg vars främsta uppgifter är dammbindning och att stoppa underliggande betong från att suga vattnet ur den nya. Med det tunna skikt som blir efter endast en behandling så kommer den bli väldigt diffusionsöppen så du behöver inte oroa dig.
Akrylatfärg målad i ett 100μm skikt är har samma ångmotstånd som en 13mm spånskiva, se sidan 27 (29) här:
http://www.plastkemiforetagen.se/Material/EPS Bygg Väggboken.pdf
 
Stort tack för det Helioz!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.