Hejsan!
Tänkte lägga in klinker i mitt badrum hemma och kom då även att fundera på golvvärme. I nuläget har jag den här gamla fula mattan som många har och min tanke är att det borde vara ok att lägga klinker direkt på den? Eller någon som vet vad reglerna säger? Åker ju såklart på att höja golvbrunnen men det tänkte jag lösa med förlovningsring. Vet att många är emot förhöjningsringar men för att slippa riva upp allt känns det som bästa alternativ? Mattan i säg är väll själva våtsoärren väll? Eller ligger det en under mattan också?
Till nästa fråga då, golvvärme, vad har ni för tips där? Styrka på kabel? Behöver jag flyspackla med elslinga och i såntfall hur mycket? Nån av slingorna vill väll ha en spackling på ca 5 cm?
Eller kan man köra på sån elvärme som kommer på ark? Vet ej vad det kallas för men hoppas ni förstår ☺
 
Tvättmaskin, handfat, toalett och öppen dörr i ett badrum med vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvättmaskin och handfat i ett kaklat badrum med duschhörna och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett litet badrum med handfat, toalett, tvättmaskin och röda handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör det riktigt och ordentligt från början!
Ut med våtrumsmattan, byt brunn och in med tätskikt för klinkers.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Plastmattor fungerar som tätskikt men de har en teknisk livslängd på 20-25 år och sen kan man inte lita på att de håller tätt, dvs. om din plastmatta redan är gammal så blir du snart tvungen att riva bort både kakel och matta.

Fixen man använder när man lägger klinkers kan fräta på en plastmatta och det kan göra att mattan inte längre håller tätt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tätskikt under flytavrettningen?
Och hur tänker du lösa runt golvbrunnen? Mattan sitter i klämringenen för att få det tätt
 
Gör om helt och passa på att fixa separat anslutning till TM-avloppet. Snubbla runt på den slangen är ju inte så kul.
 
Du är dessvärre inne på helt fel tankar!
Mattan är ej godkänd att lägga klinker på, dels är mattan isig för gammal, och det är inte alla nya mattor
som är godkända för att fungera som tätskikt för klinker eller kakel.
Ska du göra detta så finns inga genvägar, då du ska nog tänka om, dessutom gör du rätt kan du
även flytta brunnen så den ligger i duschen och inte som nu mitt på golvet.
Och självklart gör då även en riktig anslutning för tvättmaskinen.
Troligen åker du på att göra om hela badrummet för att du även ska få ihop tätskikten.
Finns inga genvägar i detta fall tyvärr.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.