Hej!

Har läst en hel del om ämnet "klinkers" på webben men inte fått någon bra uppfattning om kostnader etc.

Vi har tänkt att lägga nytt klinkersgolv i vårt badrum där det idag ligger en plastmatta.
Väggarna är kaklade, dock slutar kaklet ca 10 cm från golvet och våtrumsmattan går upp under kaklet.

Badrummet är ca 4.6 kvm.

Finns det någon med erfarenhet inom detta område som kan ge en ungefärlig prisbild?
Vi har aldrig renoverat badrum tidigare, så vi har ingen aning om kostnaden.

Huset är byggt 1997.

Tacksam för svar och tips.
Ni får gärna komma med förslag på firmor i Göteborgsområdet som man kan ta hit för ett kostnadsförslag.
 
Tror ärligt talat inte ni hittar en enda seriös firma som bara lägger in klinker ovanpå en plastmatta till er...

Helrenovering är det som gäller om ni ska ha en seriös firma att göra vid åt er...

Ut med allt och in med nytt efter dagens regler så pratar man om en kostnad på runt 80-100000:- inkl. material för underarbete och tätskiktning samt inkl. vvs och el men exkl. kakel/klinker/inredning...
Grovt räknat...
 
De plastmattor som lades 1997 är knappast godkända som tätskikt under klinkers. Det enda riktiga alternativet är att riva plastmatta och därmed är det bara att riva kaklet på väggarna då skarven inte kan göras på ett tillfredställande vis.

Väljer ni att lägga klinkers ovanpå mattan så ska ni vara medvetna om att ni också väljer bort ett fullgott försäkringsskydd då erat försäkringsbolag får rätt att neka ev vattenskada.

80-100 plus ytskikt, möbler mm låter rimligt även i mina ögon
 
Hej!

Kan man uppskatta ungefär vad det skulle kosta efter ROT-avdraget?

Vi är 2 personer i hushållet.
 
Uppskatta att av de siffror jag skrev är ca. 70000:- arbetskostnad och 20-30000:- material.

Då blir kostnaden efter ROT 35000:- för arbetet plus 20-30000:- i material = 55-65000:- + ytskikt/inredning
 
Jag förstår.

Min far totalrenoverade badrummet hemma på 4 kvm.
Då rev han visserligen mattan själv och knackade kaklet.

Vad jag undrar lite är om det går att ta bort den understa raden med kakel och riva mattan, för att sedan lägga fuktspärr och kakla över där mattan går upp mot kaklet.

Gör man så i vissa fall?

Att totalrenovera när vi bara vill lägga om golvet känns sådär. Och det kostar ju en del också.

Om man river själv får man ner kostnaderna mycket då?

Tacksam för svar.
 
jag tror att Paul här ovan har en rimlig uppskattning. Det kan skilja en hel del beroende på omständigheter, så en liten glädjekalkyl med lägre sannolikhet kanske skulle kunna ge nedåt 60 000 istället för 80-100.

samtidigt som man gör ett såpass dyrt ingrepp så kanske man vill passa på och gradera upp även möbler, kanske installera golvvärme osv.
 
Jag anser inte att man "gör så i vissa fall" och som sagt får du ingen seriös hantverkare att göra detta åt dig.

Vad du gör själv är det ingen som bryr sig om men var säker på att inte försäkringarna gäller den dagen du får problem.

Det går aldrig att få ihop ett fungerbart tätskikt genom att göra som du skriver heller.

Rivningskostnaden är en liten del i det hela då man i princip river ut ett komplett badrum på en dag så du sparar kanske typ 8tim á 500:- = 4000:- - 2000:- ROT = 2000:-
Plus eventuella deponiavgifter på någon hundralapp...
 
Jag var precis i kontakt med en firma här i Göteborg som vi anlitat mycket på jobbet ,(arbetar på fartyg).

Han sa att man kan göra så, och att man tittar på om det är fuktskadat. Då river de mattan och låter den ligga kvar på väggen eftersom att det redan ligger en fuktspärr där. Hur exakt de gör vet jag inte, men världens största färjerederi anlitar dem så deras seriositet ifrågasätter jag inte.

Sen lämnar de väl garanti på arbetet och med våtrumsbehörighet borde väl det inte vara några problem med försäkringar osv?

Jag vet som sagt inte, men i mina öron låter det som att det borde gå att bara lägga klinkets när väggarna redan är kaklade.

Väl mött
 
Men nu är det som sagt så att den mattan som legat på golvet sedan 1997 knappast är godkänd att lägga klinker på och att riva nedersta väggplattan och golvmattan för att sedan försöka få ihop ett nytt tätskikt på golvet med ett gammalt på väggen i princip är totalt omöjligt för att det ska bli godkänt så att ett försäkringsbolag ställer sig bakom detta...

Dessutom är det kakel på väggarna med i största sannolikhet rollat tätskikt bakom och inte plastmatta... ;)
Rollat tätskikt går sönder så att det inte går att lappa ihop med ett nytt på golvet och det är emot branschreglerna enligt vad jag fått lära mig i alla fall...
 
Jag får se vad de säger när de kommer hit och inspekterar.
Ett helt nytt badrum för 60 000 vore ju inte dumt det heller.
Men 80 - 100 000 är nog för mycket för oss tyvärr.
 
Som jag skrev... 60000:- kan ni nog pressa ner det till med hjälp av rot och lite eget arbete samt med inte alltför dyra val av plattor och inredning...
 
Jämförelsen med båtar är inte helt relevant. Dels så gäller troligen lite andra regler när rummet är byggt av plåt istället för träreglar och gipsskivor, dels så ser överhuvudtaget stora fastighetsägare ibland lite annorlunda på regelverket. OM du ex. förvaltar 10 000 badrum så kan du välja att chansa. Om du sparar 40 000 per badrum vid ombyggnad, men får problem med försäkringsbolaget vid skador i ex. 50 av de 10 000 så har du fortfarande gjort en skaplig vinst på att "fuska". En så stor fastighetsägare väljer i många fall att ha så hög självrisk att vattenskadade badrum överhuvudtaget inte blir försäkringsfall, om man ligger med det statiska skadetalet så är det billigare att åtgärda utan försäkring än att betala premierna.
 
I vårt badrum så har vi gjort mycket själva och tagit in hjälp till det som vi tycker verkade svårare (vi diskuterade också med var KA om vi hade rätt uppfattning av vad som var lätt och vad som var svårt) och det har inte alls kostat så mycket då.

Det vi tagit hjälp med är först flytspacklingen för det tyckte vi verkade svårt att verkligen få rätt fall.

Sedan så har vi gjort tätskiktet själva (med ordentlig fotodokumentation) och det var jättelätt att göra om man använde sig av foliesystem. Vi köpte LIP från SIGRO. Det behövdes dock en blandartillsats på en borr för att orka blanda ihop klistret, det var ingenting som man gjorde med handkraft. Instruktioner hur man ska göra tror jag fanns på Sigros hemsida på samma sida som produkten. Se till att du köper en skärmall för brunnen också så att hålet för den blir rätt storlek.

Sedan så tog vi hjälp med kakel och klinker så att det skulle bli snyggt.
 
hej hur har det gått med badrummet?
vi har rennoverat vårt gjorde under jobbet själva tätskikt kakel och klinker satt och klart 30 000kr efter rot.. 6m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.