R
I mitt kök har jag en plastmatta från husets byggnadsår (1993) som är ful som stryk, jag hatar den verkligen, den är knallvit. Så jag knallade iväg till den lokala träbutiken och kikade på ett klickgolv från Pergo som ser ut som klinker, det var någon ny sort där varje platta är en del i klicksystemet, så varje skarv hamnar där den hade hamnat om golvet varit ett "riktigt" stengolv, det vill säga inga fula fejkskarvar.

Men så var det ju detta med plastmattan. Av olika skäl vill jag ha kvar den, ett skäl är att den är helt vattentät och därför är den bra att ha i ett kök även under underlaget. Men så vill jag inte att den skadas heller, jag vill ha möjligheten att plocka bort klickgolvet om jag till exempel flyttar. Är det så enkelt som att man lägger det rakt på eller skall man ha en massa saker emellan?

Och ungefär hur svårt är det att lägga golvet? Jag hade näst högsta betyg i träslöjd en gång i tiden, men det är väl knappast en merit. Jag är inte världens händigaste person, men jag har uppfattat det lite som att lägga pussel...

Som kuriosa kan också nämnas att mitt lilla lokala byggvaruhus ligger 100 kronor billigare per kvadratmeter än stora webbshoppar. Vad är det som händer i världen?
 
Hej!

Jag sparade plastmattan undner mitt klickgolv i köket när jag la in det.

Jag hade 4:a i träslöjd och klarade utan problem att lägga klickgolv :) Kolla Youtube, finns massor med instruktionsfilmer :)
 
Är bara golvet tillräckligt plant är det inga problem att lägga ett klickgolv på en plastmatta. Som du säger är det snarare en fördel genom att den är vattentät. Mattan skadas inte och du kan utan problem plocka bort klickgolvet om du skulle vilja.

Vissa klickgolv har inbyggd "stegdämpning" och ska läggas direkt på plastmattan utan något emellan. Andra golvtyper ska ha en dämpning, typ lumppapp eller liknande, mellan plastmattan och golvet.

Det är inte svårt att lägga ett klickgolv. Planerar du bara lite utifrån rummets utseende, tar det lugnt och är noggrann, fixar du det säkert utan problem.
 
R
Det låter jättebra det!

Det är inget större område, det är nämligen som så att matplatsen i köket är omgjord, där finns ett jättefint ekparkettgolv, men där köksskåpen tar vid ligger en såndär mässingslist och så tar golvmattan över ett område om 4-5 kvadrat. Sedan är köket u-format, så jag får köra någon smart sockelanpassning på 3 kanter av 4. Alternativen var att antingen ta väck sockeln och såga av den någon cm och sticka in golvet inunder eller sätta någon form av rundad list nere vid golvets slut. Vilket är att föredra? Kökasskåpens stommar är orginal från 1993 och eventuellt vilar skåpen på sockeln.

Jag räknar med att jag som amatör skulle kunna lägga golvet på säg en heldag, att det tar en 7-8 timmar.
 
Jag la mitt nya klickgolv under spis, kyl/frys och diskmaskin. Givetvis med läckageskydd under diskmaskin och kyl/frys.
Mot skåpens socklar la jag en snygg liten smyglist.
 
En variant är att lägga golvet mot sockeln med kanske 5 mm glipa för rörelsemån. Sen forsätter du med golvet upp efter sockeln mot botten på underskåpen. Du klär alltså in sockeln med golvmaterialet. Det kan bli riktigt snyggt, eller inte... Helt en smaksak.

Fördelen är att du slipper göra åverkan på sockeln om du sen vill återställa. Det är även enkelt att göra då du inte behöver någon större precision mot underskåpens golv eftersom denna passning inte syns om du inte lägger dig på golvet. "Golvet" som du sätter på sockeln kan du exempelvis fästa med några duttar smältlim som bör vara lätt att peta bort den dag du eventuellt vill återställa.

Och ja, 7-8 timmar borde räcka inklusive en hel del fikapausar med den lilla ytan.
 
simpa81 skrev:
Jag la mitt nya klickgolv under spis, kyl/frys och diskmaskin. Givetvis med läckageskydd under diskmaskin och kyl/frys.
Så skulle jag också tveklöst göra.
 
R
Men om man lägger klickgolvet under spisen, blir inte den någon cm i ofas höjdmässigt mot resten av köket? Flytta kylskåpet är jag inte så pigg på, det är i samma höjd som köksskåpen (mer än 2 meter) och väger absolut bly.

Klä sockeln i golvmaterialet... Den var spännande. Sockeln är ändå dödsful eftersom någon hemmapulare som sett på Martin Timell sågade av sockeln riktigt snett och fult när diskmakinen monterades. Det är en glipa på 5 cm mellan diskmaskin och sockel, dessutom är snittet snett och hackigt.
 
Richard Andreasson skrev:
Men om man lägger klickgolvet under spisen, blir inte den någon cm i ofas höjdmässigt mot resten av köket? Flytta kylskåpet är jag inte så pigg på, det är i samma höjd som köksskåpen (mer än 2 meter) och väger absolut bly.
Vi antog nog att plastmattan låg under spis/kyl/frys/DM och att allt var på samma höjd. Då borde det bli höjdskillnader om man inte lägger golvet under spis etc. Du får nog förklara lite mer i detalj hur det ser ut hos dig.

När det gäller kylen så får du plocka ur all öl först så går den nog att flytta. ;) Hur som helst bör du se till att du framgent utan problem kan dra fram kyl och frys för att exempelvis kunna dammsuga baksidan. Klart olämpligt ur brandrisksynpunkt om man inte gör det någorlunda regelbundet.
 
Du har ju reglerbara fötter på alla hushållsmaskiner, så de sänker du bara till lämplig höjd efter att golvet är på plats!
 
R
Jaha... Jag tänker såhär att köksskåpen inte blir högre av att jag byter golv, men om jag lägger klickgolv som är någon cm högre än plastmattan så lär spisen höjas i förhållande till skåpen? Jag kanske tänker fel nu, men...


Jo, jag vet att man borde dammsuga regelbundet där bakom, men det gjorde en städfirma innan jag flyttade in någon gång under senhösten. Jag vet inte riktigt hur det är konstruerat, men det borde väl finnas någon anordning så man kan dra fram kyl och frys enkelt om meningen är att man skall kunna dammsuga bakom?
 
Richard Andreasson skrev:
Jaha... Jag tänker såhär att köksskåpen inte blir högre av att jag byter golv, men om jag lägger klickgolv som är någon cm högre än plastmattan så lär spisen höjas i förhållande till skåpen? Jag kanske tänker fel nu, men...
Näe du tänker nog rätt men troligen kan du justera "fötterna" på spisen för att få den i rätt höjd. Tänk på att det blir svårt att dra fram spisen om golvet slutar vid spisen och även lätt att du skadar golvet när du drar fram spisen,

Sen är nog ett klickgolv är nog normalt inte "någon centimeter" utan snarare en knapp centimeter.

Richard Andreasson skrev:
Jag vet inte riktigt hur det är konstruerat, men det borde väl finnas någon anordning så man kan dra fram kyl och frys enkelt om meningen är att man skall kunna dammsuga bakom?
Någon direkt anordning har jag aldrig sett men om kyl/frys står på ett "halt" klickgolv brukar det inte vara några större problem att helt enkelt baxa fram dom. Ja efter man tagit ut ölen förstås. ;)
 
R
Jaha, kanske kan man justera fötterna. Det torde vara cirka 1 cm, det har du rätt i. Beror lite på hur tjockt underlaget är. Det krävs kanske 2½ extra platta under spisen, det är ju inte direkt något att tjaffsa om.

Okej, där jag bodde förut satt hjul på spisen så man kunde rulla fram den, inget liknande finns på kylen? Just nu står det på en trög plastmatta, så det lär bli en spännande upplevelse att försöka flytta det. Får väl kalla in hjälp någonstans ifrån.
 
Du kan justera det flesta vitvaror, dvs skruva ned fötterna på spis och diskmaskin. Kyl/frys kan vara lite lurigare beroende om det finns justermån och hur man gjorde vid installation av dem, men räkna med det och det är ju bara att ta bort ventilgallret längst ned och kolla hur det ser ut.
Skulle aldrig avsluta golvet framför vitvarorna, det arbetet med att dra ut dem får man ta sig och lägga in det under.

Planera och räkna inte med att du ska plocka upp golvet om du flyttar, man gör det inte, utan lägg det som att det ska ligga kvar tills det är dags att byta det. Det kommer aldrig att passa då det är kapat för en viss bredd, dvs mycket material går bort och troligtvis har mönstret gått ur produktion
Om det saknar en limmad stegdämpning på undersidan, lite mjukare plastskikt undertill, skulle jag lagt en lumppapp.
 
Klarar du inte flytta dina vitvaror, så klarar du inte lägga ett klickgolv ;) Eller är det latmasken som försöker hitta genvägar :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.