Hej,
jag skall renovera större delen av min lägenhet och med detta då lägga nytt golv. Tanken är att jag ska öppna upp från köket till vardagsrummet för få en mer öppen yta. För samma effekt vill jag även lägga ett och samma golv i hela lägenheten med undantag för badrummet.

Går detta att göra? Då vill jag alltså helst inte ha några trösklar eller något som "förstör" känslan av att golvet flyter i hela lägenheten.

Tack på förhand,

Max
 
D09
Dawgeh skrev:
Hej,
jag skall renovera större delen av min lägenhet och med detta då lägga nytt golv. Tanken är att jag ska öppna upp från köket till vardagsrummet för få en mer öppen yta. För samma effekt vill jag även lägga ett och samma golv i hela lägenheten med undantag för badrummet.

Går detta att göra? Då vill jag alltså helst inte ha några trösklar eller något som "förstör" känslan av att golvet flyter i hela lägenheten.

Tack på förhand,

Max
Går säkert men rekommenderar att bryta av vid dörrarna och lägga en låg list över skarven

Dels är det långa ytor och någon grad fel i början kommer bli väldigt snett i slutet.

Samt att golvet ska kunna flyta och röra sig beroende på fukt / temp
 
Håller med tidigare inlägg. Har du vanliga dörröppningar med tröskel så bryter du golvet där och sätter en speciell list för det ändamålet istället för tröskel.
Har du tagit bort en vägg och öppnat upp så ska det inte vara några problem att lägga hel yta.
Men ta tid på dig att räkna på var du lägger första varvet och hur bred första raden ska vara, dvs du måste kanske kapa den för att få bra avslut eller passning på andra platser vid stor golvyta.
 
Hur stor yta blir det?

Ett "helt" golv utan trösklar/list är ju så mycket snyggare.
Jag har gjort så i min förra lägenhet, var ett klickgolv från Rusta som las helt utan trösklar/skarvar vid dörrar och den ytan var på ca 40m2. Resultatet blev perfekt !


Andra gången är i nuvarande huset, där jag ja ett klickgolv på ca 50m2 fördelat på 4st rum. Här blev det knepigare både för att det var smärre nivåskillnader men även att rummen ligger lite konstigt så golvet går "tillbaka" (typ som ett Z fast rakt sådant). Resultat blev inte lika bra som i lägenheten, till ett av rummen var jag faktiskt tvungen att i efterhand göra en skarv (mha vinkelslip och fogsvans) då det buktade sig när det blev varmt...

Är det max 40-50m2 samt utan allt för krånglig planlösning hade jag lagt utan skarvar!
 
Planritning basungatan 34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så där ser lägenheten ut och utan som skall täckas är ungefär 50 kvm... jag öppnar då alltså upp ungefär 2,5m långt från köket till vardagsrummet.. den väggen är totalt 4m lång.

jag vill i princip ha det utan skarvar eller trösklar om det går men måste jag sätta det någonstans så klart att jag får göra det. Kanske ska påpeka att jag ska anlita någon för att lägga golvet då jag själv har tummen mitt i handen.
 
D09
Ha ha den planlösningen ser nästan exakt ut som där jag bodde tidigare..

Nästan som man vågar gissa på brf ;)

Tummen får du på rätt plats när du börjar ;)
 
D09 skrev:
Ha ha den planlösningen ser nästan exakt ut som där jag bodde tidigare..

Nästan som man vågar gissa på brf ;)

Tummen får du på rätt plats när du börjar ;)
Haha jo det kanske inte är så svårt att lista ut. Anledningen till att jag vill anlita någon är väl för att jag saknar verktyg och som sagt kunskapen. Visserligen vet jag att klickgolv är anpassade för sånna som mig som inte är så duktiga. Kan tänker bara att det kan bli knepigt om man skall såga fint så att det inte blir några skavanker på det sättet som jag vill ha det.

Har ju helst som sagt ett helt flytande golv
 
Jag har ett klickgolv, Kährs bokparkett, som lär lagt i en hel bit med "bredden" 12 meter och största "längd" 7,8 meter, om du förstår vad jag menar.

Det täcker kök, matplats, hall, vardagsrum och en korridorsnutt utanför badrum och sovrum.
Det ligger även under köksinredningen.

Inga som helst problem med rörelser, i golvet.

In till sovrummen är det dock avbrott i dörröppningarna med en list över. Troligen för att det skulle vara lättare att lägga, så man slapp lägga "baklänges".
 
D09 skrev:
Ha ha den planlösningen ser nästan exakt ut som där jag bodde tidigare..

Nästan som man vågar gissa på brf ;).../QUOTE]

Väldigt likt tvåan jag bodde i på Guldheden också.
Men inte riktigt. Det är väl nästan som en standard layout för en tvåa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.