Hej,
Skall renovera mitt hus från -72 där kök/matplats skall få nytt klickgolv.
I dagsläget ligger där en linoleummatta, limmad rätt på golvspånskiva, på vissa delar verkar de ha jämnat ut med flytspackel tror jag. Reglarna var ingjutna i plattan en gång i tiden men golvet är uppreglat på trä/plastkil i dagsläget enligt besiktningsmannens bilder.

Vad jag läst mig till skall parkett/laminatgolv inte utsättas för fukt underifrån utan monteras med fuktspärr om det läggs ovanpå mineraliska material (typ betong). Iom att jag vill lägga på golvspån så är ju första tanken att jag inte borde ha fuktspärr. Men husets golvkonstruktion är gör mig osäker.
Följande förutsättningar har jag:
Golvläggningsdiagram med laminat, underlagsfoam, spånisolering, ventilering, och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har svårt att förstå hur det är tänkt att min platta skall ventileras, normalt så brukar man väl ha de ventilerade socklarna att suga in varm luft inifrån huset, som i sin tur torkar upp plattan och ventileras bort med något rör/fläkt? Men iom att jag har en hel drös av ventilation utifrån så borde ju klimatet på plattan matcha utomhusklimatet och det gör att jag har dålig uppfattning hur mycket påskjutande fukt jag har underifrån.

Så, vad tycker ni, borde jag ha fuktspärr under laminatgolvet eller ej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.