Vi har gjort så här:

Markentreprenören har grävt schaktbädd + packat. Sedan grävt gångar för avlopp. Röris har lagt stammar.
Därefter 20 cm makadam + packat, sedan en flisbädd.

Vi har vägt av ytan med laser +- 3 mm. När vi satte kantbalkarna använde vi laser. Så runt om hela grunden kan det max skilja 6 mm (garageytan är 7.20 x 6,50). Är det okej att göra så här?
Varje block är 1.7 m och då kan ju även höjdskillnaden där vara 6 mm i värsta fall.

Kan jag kontrollmäta det här på något annat sätt, mer exakt? Tänkte går runt med vattenpasset idag och mäta.

På torsdag ska vi börja med huset och det känns viktigare att få mer exakt pga innergolv (parkett) mm.

Mvh
Jimmy
 
Hyr en vettig laser, har själv en som jag köpte för några år sen den är specad till +-1mm/10m visst den var inte gratis då men tekniken går ju framåt, kolla med något hyrföretag
 
Du kan även köpa ett slangvattenpass.
Det är alltså en slang som har ett mätrör i varje ända. Precisionen är ganska hög oberoende hur lång slangen är.
 
Slangvattenpassets precision är 100% så länge man inte har några luftbubblor i systemet. Dock behöver det lite tid att väga in sig så lasern är snabbare men ta inte en allt för billig. Min biltema visar 0.5 mm/meter fel. Upptäckes med slangen som vart kinkig när jag mätte en långsida med båda systemen
 
T
Bygglaser är otroligt smidigt att arbeta med. De är självnivellerande och lätta att hantera.
 
Har du blocken garanterat inom 6mm så är det säkert tillräckligt. Tänk på att du kommer att rubba dem när du armerar, så än är det ingen vits med att vara för noggrann.
 
Tack för alla synpunkter, vi har använt en självnivellerande bygglaser. Riktigt bra grejer, men när vi mätte upp garaget var det tydligen bara möjligt att använda +- 3.
Idag hade jag hjälp av en bekant som hade en annan bygglaser (Flex tror jag att den hette). Även den var självnivellerande. Vi satte kantbalkarna till husgrunden med den största precision som instrumentet klarade av.
 
Mikael_L
Du får en ny chans att få allt mera vågrätt då du gjuter.
Är ni noga då, t.ex. med en bra laser, så kan ni få betongytan i bättre våg än vad kantbalkarna ligger.
Likväl kan ni lika gärna sabba en perfekt linjering av kantbalkarna med ojämnt lagd betong.
Betongen kan utan större problem ligga några enstaka mm högre än kantelementen, svårast med SKB, lättare med t.ex. halvflyt eller ännu tjockare konsistens.

Dock är det ju trevligt att ha kantbalkarna som en pålitligt referenspunkt när man jobbar, så personligen skulle jag jobba lite iaf på att få det hyfsat bra.
Men en 5mm fel tror jag inte är speciellt katastrofalt. Hyr en bra laser med mottagare på sån där "lunchbricka" dagen ni gjuter och engagera gärna en kompis till som bara blir mätansvarig så borde du få en kanonfin platta. (Om du nu inte redan anlitat proffs, då ska du nog fråga dom vad dom tycker behövs)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.