Antar att man inte bara kan lägga det rätt upp och ner i jorden, för då kommer väl alla stenar ligga snett och vindt efter nått år. Lägger man sättsand som lägger stenen på eller hur har ni gjort ? kör ni med torrbetong längs kanterna eller hur seriös skall man vara igentligen ?

Extremt tacksam för svar och även om ni har bilder.
 
Hej,
jag satte kanststenar med dimensionen 800*10*250 förra våren. Första gången jag gjorde detta men resultatet blev kanon.

Grundade med stenmjöl som packades ordentligt. Anledningen till det förfarandet var att underliggande mark var ojämn, samtidigt som det skulle fyllas upp på båda sidor. Vallen med stenmjöl hade en plan yta av ungefär 40 cm. Stenarna ställdes sen på vallen, riktades in och fick sedan en sträng med markfuktad betong på båda sidor. Strängen var ungefär 150*150 och armerades med 10mm järn. Det hela fick sedan vila i ett par månader

Med markfuktad betong menas att man blandar bruket med barlast med ytterst lite vatten i. Provade att helt strunta i vatten på en sträcka och det fungerade utmärkt.

Trodde först att detta skulle bli för svagt men med fyllning på endast "uppfartssidan" gick det att vibbra ordentligt utan att det rörde på sig. Nu är det fyllt på båda sidor och linjen är spikrak.

Jag tror att en av framgångsfaktorerna med slutresultatet var att stenarna fick riktas in ordentligt och att bruket inte utövade något tryck, så att linjen verkligen behölls under den tid som markfukt och stilla regn gjorde sitt med bruket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elias Brange
  • Laddar…
Det finns ett mycket enkelt sätt att avskilja gräsmatta och planteringar, nämligen genom att använda smågatsten.

Inget speciellt underarbete behövs. Man placerar stenarna så att ovansidan kommer i nivå med gräsmattan. För att stenarna ska ligga bra sätter man dem tätt och slår ned dem något, t.ex. med en hammare och en brädbit emellan. För att undvika gräs mellan stenarna kan man därefter hälla på sand. Därefter trycka till fyllnadsmaterialet närmast stenarna ordentligt med änden av en brädbit. Efter tjällossningen följande vår kan man lägga en bräda ovanpå och längs stenarna och därefter trampa kraftigt så att stenarna ligger jämnt.

Efter mer än 7 år ligger mina gatstenar perfekt. Genom att det inte finns någon nivåskillnad är det även lätt att klippa gräset. Kan tillägga att man slipper stela och tråkiga linjer.

Detta har jag beskrivit tidigare här men många har ifrågasatt metoden. Möjligen har jag optimala förhållanden här i Göteborg. Men när jag tidigare hade plankor som rabattavskiljare gjorde tjälen att jag behövde justera plankorna kraftigt varje vår. Det behövs dock inte med gatstenen.
 
  • Gilla
Jonas Alström Mortin och 2 till
  • Laddar…
Henri, varför har man här ifrågasatt din metod?

Jag bor i KBA och inom några veckor skall vi äntligen få iordning på vår sandiga och steniga tomt. Skall ha grusgångar osv och funderar över kantstöd. Bor "mitt i skogen" och vill inte ha en strikt villa-områdes-trädgård så gatsten skulle passa kanon. :)
 
Snysop

Citerar här ett inlägg som ifrågasätter metoden. Noterar att det är avsänt från Västerbotten där tjälen är djupare. .

Henri
________________________________________________________________________
jenfor
Senior medlem

Aktiv: mar 2005
Län: Västerbotten
Inlägg: 1 110

Utan bärlager är det nog mer tur än skicklighet om stenarna ligger stilla. När tjälen kommer hjälper det inte om man har komprimerat jorden. Den lär röra på sig ändå. Har man en väldränerad gräsmatta kan stenarna förstås återgå till rätt läge när tjälen försvunnit, men i annat fall får man nog justera dessa löpande. Själv chansar jag inte utan kör med bärlager.
 
I vår förra trädgård gjorde jag som Henri, satte kantsten helt utan underarbete. Vissa kanter satte jag med storgatsten och de låg där de låg, behövde aldrig någon justering. Vissa satte jag med smågatsten och där fick jag justera litet på ett par ställen efter något år men sedan inte mer (och så små stenar är lätta att justera, bara plocka upp och slänga ned någon näve sand under...).

Men det beror på vilket underlag man har. Där var det sandig, stenig morän som mestadels var väldränerad och inte rörde sig mycket. Där vi bor nu har vi blöt lerjord och jag är rätt säker på att metoden inte skulle funka särskilt bra. Man märker att det rör sig mycket och tunga saker som sten sjunker, helt enkelt.
 
  • Gilla
Friiiidaj
  • Laddar…
håller själv på med detta just nu. ett jävla skitjobb e det. Rötter å skit som bara e i vägen. Har nu iaf grävt ut 25 meter och ca 2 dm djup och 20 cm brett. Jag ska åka å handla stenmjöl imorrn fylla upp med. Packa gör jag med lite vatten och stenarna som ska ligga där. 210*140*50 mm
 
Tack för era svar! Vi har nog liknande mark som Farzan, sand, sten morän som är kompakt och väldränerad. Vi ska nog testa metoden men med någon billigare sten. :)
 
Henri skrev:
Det finns ett mycket enkelt sätt att avskilja gräsmatta och planteringar, nämligen genom att använda smågatsten.

Inget speciellt underarbete behövs. Man placerar stenarna så att ovansidan kommer i nivå med gräsmattan. För att stenarna ska ligga bra sätter man dem tätt och slår ned dem något, t.ex. med en hammare och en brädbit emellan. För att undvika gräs mellan stenarna kan man därefter hälla på sand. Därefter trycka till fyllnadsmaterialet närmast stenarna ordentligt med änden av en brädbit. Efter tjällossningen följande vår kan man lägga en bräda ovanpå och längs stenarna och därefter trampa kraftigt så att stenarna ligger jämnt.

Efter mer än 7 år ligger mina gatstenar perfekt. Genom att det inte finns någon nivåskillnad är det även lätt att klippa gräset. Kan tillägga att man slipper stela och tråkiga linjer.

Detta har jag beskrivit tidigare här men många har ifrågasatt metoden. Möjligen har jag optimala förhållanden här i Göteborg. Men när jag tidigare hade plankor som rabattavskiljare gjorde tjälen att jag behövde justera plankorna kraftigt varje vår. Det behövs dock inte med gatstenen.
Har även jag gjort på exakt samma sätt och det funkar perfekt.
Nästan inget gräs som smiter imellan stenarna.. bara att sopa över lite sand en gång om året så håller det sig, även nu efter ett antal år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.