Hej
Vi har fräst upp spår i vårt betongtak för att lägga in VP slang. Slangen är nu fäst och spåren ska läggas igen.

Vilket material ska man använda för att det ska fästa i betongen utan att trilla ner? Vi har inhandlat cement då det har fungerat perfekt vid motsvarande arbete på väggarna. Men nu blir gravitationen svårare.

Har någon gjort detta tidigare och har några bra tips?
 
Har själv både använt cementbaserad puts och fix för plattsättning med gott resultat (det senare mer av ta-vad-som-finns-hemma än planerat dock). Vissa märken har ett blandningsintervall angivet och då får du rätt trögflytande redan med den lägre volymen vatten. Är det sedan riktigt djävligt går det givetvis att köra mindre vatten än så för att få det ännu mer pastalikt men tänk på att hållfastheten och andra egenskaper förändras. Ska du bara hålla uppe VP-rör kanske det spelar mindre roll.

Det jag märkte när jag körde var att det var extemt viktigt att VP-röret eller slangen är ordentligt fixerad redan innan du drar på med något bruk. Annars kommer det vara ett helvete att få fast. Tänk även på att förvattna med en blommspruta eller köra en omgång med primer innan så du inte drar ut allt vatten direkt ur bruket. Speciellt viktigt om du kör med mindre vatten än angivet.

// Mats
 
Har gjort detta och körde enligt följande. Fäste vp-röret ordentligt med klammer. Blötte putsen med en murborste/stor pensel. Spacklade med gipsputs / Gypsum och tryckte rejält så massan kom runt hela röret/slangen. När det torkat spacklade jag hela taket (jag vet inte vad du ska ha för ytskikt i o f s ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.