Ska lägga igen en takhuv som ses på bild, inför kommande installation av solceller.

Det är råspont, underlagspapp, läkt och betongpannor.

För hålet rörande takhuven, och dess underliggande råspont, Behöver jag och/eller bör jag lägga ny råspont mellan talstolar eller är det tillräckligt att lägga en ordentlig "överlappa-bräda" under råsponten som skruvas både i ny och gammal råspont ??

Tak med betongpannor och en takhuv som ska tas bort inför installation av solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takhuv på ett betongpannetak med synlig underlagspapp och läkt, mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4integration jocke4u skrev:
Ska lägga igen en takhuv som ses på bild, inför kommande installation av solceller.

Det är råspont, underlagspapp, läkt och betongpannor.

För hålet rörande takhuven, och dess underliggande råspont, Behöver jag och/eller bör jag lägga ny råspont mellan talstolar eller är det tillräckligt att lägga en ordentlig "överlappa-bräda" under råsponten som skruvas både i ny och gammal råspont ??

[bild]
[bild]
Bild?

Där kom de :rofl:
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Bild?

Där kom de :rofl:
Klickade lite snabbt men nu finns dom
 
Rickard.
Förstår jag vad du menar så räcker det, bara du törs gå på det så är det nog lungt.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Jag gjorde nyligen en likadan operation på vårt tak inför solceller. Jag stoppade in två brädor under och skruvade dem genom befintlig råspont. Sedan fyllde jag hålet med råspont precis som du beskriver. Glöm inte att fylla på med isolering innan du slår igen hålet från båda sidor.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Jag gjorde nyligen en likadan operation på vårt tak inför solceller. Jag stoppade in två brädor under och skruvade dem genom befintlig råspont. Sedan fyllde jag hålet med råspont precis som du beskriver. Glöm inte att fylla på med isolering innan du slår igen hålet från båda sidor.
Precis, och det är ju fortfarande öppet inåt (där en klädkammare finns) så finns möjlighet till att isolera sen utan att försena "solcellsgubbarna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.