Tjena!

Jag planerar att göra en stödmur av byggtimmer i min trädgård. Tanken är att muren kommer bli ca 40 cm hög på högsta stället (längst till vänster på bild) och endast en timmerhöjd som lägst (till höger på bild).

Jag har planerat att gräva ett dike som är 20cm djupt och 50 cm brett. Fylla med makadam och packa, sedan ha 20-30 cm dränerande stenmaterial bakom.

Jag har av vissa dock blivit ifrågasatt varför jag ställer till det så med förarbetet och att det räcker med att gräva ned första raden med byggtimmer, förankra med armeringsjärn och sätta ankare eller liknande med jämna mellanrum.

Så nu ställer jag frågan och hoppas att kunniga och/eller andra som gjort liknande kan ge tips på hur man gjort (gärna om man satt byggtimmret direkt mot mark) och hur det verkar fungera.

Det ska tilläggas att det ser ungefär likadant ut bakom staketet, alltså att det är en liknande slänt bakom. Vilket kanske påverkar trycket av vatten och så?

Tacksam för alla kloka svar.
 
  • Trädgård med gräslawn och en lutning upp mot ett trästaket, planerad plats för stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Räkna med att timret inte kommer att överleva särskilt länge.
"Traditionellt" har man använt gamla järnvägsslipers som är kreosotimpregnerade, men numera är det väl knappt någon som vågar gå i närheten av sådana "giftbomber".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.