Som ni ser på bilden är marken i ganska dåligt skick (uppgrävd och tillplattad) efter grävningen av min grund till stugan.

Till höger om grunden och "parkeringen" så vill jag ha en gräsmatta. Grävmaskinen gjorde ju inte en direkt rak och jämn linje när han grävde för grunden så detta måste jag åtgärda. Men när jag gräver bort, så som jag illustrerar med en röd linje på bilden, så borde jag väl kunna lägga på en decimeter med matjord och rulla ut gräset? Det har varit en gräsmatta/äng under förut och jorden/"gröten" till höger om det röda strecket är vanlig jord som vi grävde upp från grunden..

Bilden med gräsklipparen på är min morfar. Men där ser ni hur det såg ut under tills det att vi la på den uppgrävda jorden. Gräset är hårt och min tanke är att en rullgräsmatta skulle bli betydligt trevligare, jämnare och snyggare!

Ursäkta den något förvirrande beskrivningen.. men det blir lätt så när man försöker förklara alla sina problem och funderingar i en tråd :rolleyes:

/Christian
 
  • 222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090518153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar nog med jorden, men rullgräsmatta blir lika jämn som underlaget under, så att ha en jämn yta är lika viktigt då som om du sår. Jag skulle råda dig att gödsla innan du lägger/sår gräsmatta, ser ut som om det kunde vara ganska näringsfattig jord.
 
Jo, nog ska det plattas till, bl.a med hjälp av matjorden. Att gödsla var en bra idé! Jorden i sig är dock från under gräsytan. Näringsfattig är jag tveksam till.. tänk på att det där gräset inte klippts på 40 år och hösten var nära :) Vanligtvis är det igenväxt med massor av blommor, växter och annat roligt :p

Men med lagom mängd jord, tillplattning och lite gödsel tror du gräsmattan kan bli okej åtminstone? :wow: Det vore ju toppen om det var så "enkelt" !!

Följ gärna min byggtråd för fler bilder (här på forumet).. :rolleyes:

/Christian
 
Du löper stor risk att aldrig få någon fin gräsmatta om du bara skyfflar över mat/gräsmattejord. Marken ser hårt kompakterad ut och där kommer varken gräs - eller ev framtida träd och buskar att på sikt trivas. Jorden bör lyftas och luckras - helst ner till 30-50 cm djup. Det kan man göra med en traktorskopa som gräver, lyfter upp jorden och låter den falla tillbaka. Därefter ska man helst inte köra med maskiner - åtminstone bara lätta sådana. Det är inte ett stort jobb nu, innan du fixat trädgården, men du kommer att ångra dig om ett par år.
 
Edit: Det var tidig vår på bilden. Det som ser ut att vara hårt kompakterat är bara grusdelen. Under den är det fin jord. Det där hamnade bara lite på sidan och blev med av bara farten när jag körde med vibratorplattan.

Jag kommer ju ha en minigrävare på plats i samband med andra projekt. Då skulle jag kunna riva upp lite där och SEN lägga på ett lager med matjord och kratta ut jämnt. Låter det bättre?

Vi ska inte glömma att det garanterat kommer växa upp gräs underifrån..

Det är väl lika bra att få det riktigt gjort, även om det just där inte är hela världen. Det är liksom "baksidan" på sätt och vis. Men det ser ungefär likadant ut på andra sidan!

:)
 
När jag anlägger gräsmattor så trycker jag till jorden ordentligt med skopan. Helst vill jag ha den så hård att man kan gå där utan att göra fotspår. På detta vis slipper jag få gräsmattor som ser ut som berg och dalbanor efter ett år. Dessutom kan jag köra där en säsong senare med traktorgrävaren om jag behöver gräva i ytan. Är där redan gräsmatta så lägger jag jorden rätt upp och ner på gräsmattan. Skall det höjas mycket så lägger jag lerrika schaktmassor först. Det blir finfina gräsmattor. Jag gödslar aldrig. Efter att jag sått krattar jag ner fröna och låter naturen ha sin gång. Sällan vattnar jag. Skall jag rulla gräset så är det aldrig fel med en skvätt sand ovanpå jorden, för att tvinga gräset att gro långa rötter och för att dagvattnet skall rinna bra runt rötterna.
Några arbetskamrater till mig skulle göra rullgräsmatta på kommunal mark, där många människor skulle gå på gräset. De lade lermassor, matjord och toppade med sand. Därefter packade de ytan med storpadda så att den blev stenhård. Det blev en präktig gräsmatta som inte sjönk ihop när folk började springa där.
 
tihimas skrev:
När jag anlägger gräsmattor så trycker jag till jorden ordentligt med skopan. Helst vill jag ha den så hård att man kan gå där utan att göra fotspår. På detta vis slipper jag få gräsmattor som ser ut som berg och dalbanor efter ett år. Dessutom kan jag köra där en säsong senare med traktorgrävaren om jag behöver gräva i ytan. Är där redan gräsmatta så lägger jag jorden rätt upp och ner på gräsmattan. Skall det höjas mycket så lägger jag lerrika schaktmassor först. Det blir finfina gräsmattor. Jag gödslar aldrig. Efter att jag sått krattar jag ner fröna och låter naturen ha sin gång. Sällan vattnar jag. Skall jag rulla gräset så är det aldrig fel med en skvätt sand ovanpå jorden, för att tvinga gräset att gro långa rötter och för att dagvattnet skall rinna bra runt rötterna.
Några arbetskamrater till mig skulle göra rullgräsmatta på kommunal mark, där många människor skulle gå på gräset. De lade lermassor, matjord och toppade med sand. Därefter packade de ytan med storpadda så att den blev stenhård. Det blev en präktig gräsmatta som inte sjönk ihop när folk började springa där.
Tack så jättemycket för den beskrivningen! Den kommer hjälpa mig enormt!

Jag tror faktiskt att jag kommer rulla en del och så en del. När är det lämpligast att anlägga en gräsmatta? Vad jag har hört är ju hösten att föredra. Rätt?

/Christian
 
Rulla kan du göra ett par veckor efter att gräset börjar gro på våren. Frågan är om rullgräset har börjat säljas redan då. Undvik att anlägga gräset innan högsommaren om du inte vet säkert att du kommer kunna vara där för att vattna vid behov. Du skall vattna så in i h-e mycket när det är varmt.
Så kan du göra så fort du ser marken. Misslyckas du någonstans så har du tid på dig att stödså innan säsongen är över. Inte lika noga med vattningen.
 
tihimas skrev:
Rulla kan du göra ett par veckor efter att gräset börjar gro på våren. Frågan är om rullgräset har börjat säljas redan då. Undvik att anlägga gräset innan högsommaren om du inte vet säkert att du kommer kunna vara där för att vattna vid behov. Du skall vattna så in i h-e mycket när det är varmt.
Så kan du göra så fort du ser marken. Misslyckas du någonstans så har du tid på dig att stödså innan säsongen är över. Inte lika noga med vattningen.
Då lär jag nog lägga den under hösten i sådana fall. Men det gör inget för min del. Kan jag bara se till att packa ihop marken som du beskrev så finns det mycket annat att göra under tiden :) Jag jobbar troligtvis hela sommaren och tar ut semestern i höst..

Men jag ska höra lite med gräsfirmorna när dom tror att gräset på rulle kommer kunna säljas. Det kan bli så att jag ger det ett försök i alla fall :rolleyes:

EDIT: Nu såg jag att du skrev "vid behov". Det förändrar en hel del. Då har jag definitivt tid! Om inte så har min sambo ;)

/Christian
 
Jag vill inte vilseleda dig på något sätt, så det är bäst att jag klargör en sak. Blir det varmt på sommaren (tänka sig) så uppstår behovet mest hela dagarna. Fast du skall vattna på kvällen förstås.
 
tihimas skrev:
Jag vill inte vilseleda dig på något sätt, så det är bäst att jag klargör en sak. Blir det varmt på sommaren (tänka sig) så uppstår behovet mest hela dagarna. Fast du skall vattna på kvällen förstås.
Ett annat problem jag kom att tänka på är ju vatten.. tänk att man är så van vid att ha vatten.

Hur som, hösten är nu spikat då jag inte kan ordna en vettig vattenförsörjning i form av vattenspridare. Känns lite dumt att rycka igång ett elverk som ska dra 1,5l/h med bensin för att driva en vattenpump. I regel så brukar det regna bra mycket mer då :)

Annars så bokar jag in semestern i juli så ska ni se att det garanterat regnar :D

Du ska absolut inte tro att du vilseleder mig på något sätt! Jag kommer prata ihop mig med svärfar som jobbar med detta :) Men som jag skrev, vill jag ha lite kött på benen innan jag framför något!

/Christian
 
Bara för att följa upp tråden lite så tänkte jag berätta följande:

- Fyllde på med matjord 5-15cm och krattade ut på båda sidorna om huset.
- Den 3:juni sådde jag gräsfröna (Köpte på Rusta)
- Jag vattnade ingenting själv.


Bedöm resultatet själva. Och ja, det är precis så saftigt som det ser ut att vara :)
 
  • DSC02005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 201006021017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 201009151244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 201009151239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser mycket bra ut.. Inte sett tråden tidigare men om jag gjort hade jag svarat motsatt va andra sagt.
Jämna till på med matjorden och jämna den sen på med fröna.. det kommer att växa.
os oss körde dom stora grävmaskiner när huset byggdes.. sen hade vi en stor grävmaskin när vi grovjämnade tomten och sist körde vi själva en minigrävare över hela för att justera.. slängde på matjord och jämna till.. har ju växt lika bra som erat.

Gräs växer överallt.. även där man inte vill så att nån sa att det inte kommer trivas på packad jord tror jag inte på.. släng ut fröna i asfalten så ska man se att det kommer växa även där.

Trevlig liten stuga ni har där.. ser fin fin ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.