Hej!

Vi har funderat mycket kring framtida renoveringar, där blandannat nytt värmesystem har varit på tal.

idag är det direktverkande el, hus på 110kvm i Skåne, installerade nyligen en LLVP.

Vi är två vuxna, och om allt går som det ska så har vi en liten rackare till nästa sommar också.

Huset är i renoveringsbehov, alla golv ska ut och in med nytt förr eller senare, kök, hall och tvättstuga ska blåsas ur och göras om. Det enda som kommer vara orört är iprincip badrummet då det redan är helkaklat och med el golvvärme.

Vi tycker att golven idag är väldigt kalla, det är någon typ av laminatgolv, väldigt halt golv och funderar på om det är golvtypen i sig som är kallt.. Tycker inte plastmattan i köket har samma kyla i sig.

Min plan är att riva ut rum för rum, kika hur det ser ut under undergolvet, se om någonting behöver bytas eller åtgärdas. Vi har även en nivåskillnad i köksgolvet pga utbyggnation, därav vill vi ändå göra något åt undergolvet.

Därav är min tanke att man river ut, lägger in spårat spångolv och lägger slingor, men kruxet blir att kunna finansiera hela huset direkt, då tvättstuga och hall i normal standard ändå kostar en del med klinkers osv.

Funderar då på ifall man kan börja med att riva ur t.ex kök/vardagsrums, lägga golvvärme där, bo där i x antal år, sen lägga golvvärme i de andra utrymmena och koppla in det utan att behöva gå genom köksgolvet fram till fördelarskåpet?

bifogar en bild på planlösning, vet inte vart vi ska ha skåpet ännu, inte heller bestämt vad för typ av pump vi ska ha ännu.

Bild 1 är nuvarande planlösning
Bild 2 är planlösning efter kommande köks/golvrenovering
 
  • Grundplan för hus med rumsetiketter: sovrum, vardagsrum, kök, badrum, kontor, klädvård, garage, terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit arkitektonisk ritning av en bostadsplan, inkluderar rum, kök, badrum, garage och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får tänka till lite. Gärna med papper och penna hur ombyggnaden ska göras. Det är ingen månresa. Det går att lägga PEM -slang ( helst inga 90 graders böjar ) som kanalisation och sedan dra i värmeslangen. Se bara till att du kommer upp med dom på samma ställe för fördelarna. På platsen där fördelarna kommer så bör du kunna ha ett hål för att komma åt PEM-slangarna.
 
  • Gilla
andkar
  • Laddar…
Har gjort detta själv och till att börja med måste du ha en plan annars inget svårt se till att märka alla slangar så du vet längden kan va bra när det ska sättas i drift jag satte min fördelade i hallen började med hall och kök och då drog jag slang till sovrum och badrum sen så blev det skarv i badrummet och kommer att bli en i det ena sovrummet
 
  • Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du får tänka till lite. Gärna med papper och penna hur ombyggnaden ska göras. Det är ingen månresa. Det går att lägga PEM -slang ( helst inga 90 graders böjar ) som kanalisation och sedan dra i värmeslangen. Se bara till att du kommer upp med dom på samma ställe för fördelarna. På platsen där fördelarna kommer så bör du kunna ha ett hål för att komma åt PEM-slangarna.
Ah okej, så det går liksom lägga så man enkelt kan koppla in resterande rum när det väl är dags? Ja precis, vi är inte helt bestämda på hur och när de olika rummen ska göras vid, men ska kolla så man får en bra skiss på hur man bör lägga rören hos leverantören.

oavsett så är det skönt att läsa att flera andra gjort liknande och att det funkar. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Oavsett vad leverantören säger så tilloppet gå först ut till en yttervägg och vända, så det blir 2 rader utmed
Y-väggen, det är alltid svalast där. Och sedan gå inåt rummet eller mitten på huset.
 
  • Gilla
Anjelica och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.