Ska lägga nytt golvspån pga ska flytta golvbrunn och avlopp för toa och tvättställ.

Det gamla golvspånet ligger helt plan och det fanns inget fall i badrummet tidigare.
Ska jag lägga det nya plant också så fixar dom som ska sätta golv och väggmatta fallet med spackel eller bör man "bygga" ett fall också?
Nuvarande golv är som sagt plant och ligger i samma nivå som rummet utanför förrutom att rummet utanför har en liten upphöjning av klickgolvet. Tänkte om det har nån betydelse, man måste nog byta tröskel om det spacklas upp på spånet i badrummet.

Jag undrar om man måste eller bör eller om man kan göra det enkelt för sig och lägga plant och proffsen fixar biffen endå? :)
 
Golvspånet lägger du plant, sen flytspacklar man fallet(y)
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Kolla noga hur det skall flytspacklas, golvbrunnen skall sitta i plan med spacklingen. Ofta skall det vara 10-15mm spackel även vid brunnen. För styvheten.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Använd purus monteringsplatta till brunnen, regla med samma tjocklek som bjälklaget är, så blir de rätt samt du får rätt höjd på brunnen(y)
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Använd purus monteringsplatta till brunnen, regla med samma tjocklek som bjälklaget är, så blir de rätt samt du får rätt höjd på brunnen(y)
Tack det lät enkelt och bra, ska se till att skaffa den brunnen.
Inte rivit upp golvet än lite annat fix före och återstår att se hur det ser ut där under.
Gammal 70 tals hus med isolering på plattan.
 
Hej
Fick badrummet renoverat pga vattenskada för några år sen. Originallösningen vara att fallet var byggt med speciella MDF plattor som skapade ett lutning mot brunnen men bara ganska nära brunnen.
När man renoverade så lade man helt plan golv med golvspånskivor och la upp fallet med spacklet.
Den förklaring jag fick var att man numera kräver att fallet ska gå från ytterväggaran mot brunnen. Inte bara närmaste metern runt brunnen.
Dessutom har det visat sig att dessa MDF skivor är en del av problemet i våra badrum (flera skador av samma typ i vår BRF) eftersom den på nåt vis gärna suger upp fukten tills den blir mättad och sväller rätt ordentligt.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Hej igen, nya frågor och jag hoppas mina bilder kan förklara hur jag menar :)
Nu har jag rivit upp golvet och det var inte som jag först trodde att det var reglat på nå sätt utan gamla golvspånet låg på 50mm EPS Cellplast (gissar jag? vita kulor/frigolit).

Purus-plattan jag tänkte använda vet jag inte om det är rätt metod längre?
Golvbrunnen ska vara enligt denna bifogande bild.
Renoverat golv med EPS-cellplast, rörledningar på vägg och markerad plats för golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte såga och bila en ränna i betongen för att få plats med rör och själva brunnen. Men hur bör jag göra för att stadga upp brunnen mot golvspånet sen?
Ska jag göra en form och gjuta fast brunnen hela vägen upp just där och låta cellplasten ligga runt om?
Om så fall vilken brunn bör man använda?
Schematisk illustration av golvsektion med EPS-cellplast och golvbrunn i förhållande till betong och golvspån.
Eller ska jag regla just vid brunnen och på så sätt använda "purus-plattan" avsedd för reglar.

Schematisk bild av golvkonstruktion med EPS-cellplast, golvspån och golvbrunn i snitt.
Det känns fel att bara låta det vara cellplast under brunnen så bara nedre delen där röret ska komma är nere i betongen, men det kanske fungerar?
 
Varför kör du inte med EPSbetong och flyter på den? Slipper ju allt jobb med spånskivor d.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Varför kör du inte med EPSbetong och flyter på den? Slipper ju allt jobb med spånskivor d.
Jag har inte så bra koll på vad det finns för olika slags betong.
Det är ett 70-tals hus med oisolerad betongplatta. Den står bara på en tjock sandbädd vad jag sett när jag grävde runt huset för några år sen.
Nerifrån och upp är det Betongplatta, sand och sen denna betong igen vad som syns på bild gissar jag. Sen är det cellplast och golvspån.

Men du menar alltså att man kan gjuta upp golvet och skippa cellplast och spånskiva helt? det blir inget problem med fukt, kyla eller nåt sånt? Jag har tex blivigt rekommenderad att inte använda tex golvvärme för att det kunde riskera nån form av fuktförskjutning.
 
Kollade lite filmer om EPS betong. Om den metoden går att använda så kommer jag nog köra på det.
Men det verkar som man ska göra klart väggar osv innan man börjar med det där då det är strax innan flytspackling.
Jag har tänkt leja bort jobbet med det till en golvfirma så då får dom göra förjobbet med EPS-betong också.
Jag vill bara få bekräftat att denna metod funkar på förutsättningarna jag har med grunden på huset.
 
Ingen som har nå andra bra idéer att komma med? :)
Funderar på göra liknande detta, fast inga träreglar då utan frigolit runt om och bara gjuta upp lokalt där brunnen ska vara sen har spånskiva runt om övrigt i rumnet 3D-skiss av en byggkonstruktion med betonggjutning kring en avloppsbrunn och träreglar som stöd.
 
T
T TheGame skrev:
Ingen som har nå andra bra idéer att komma med? :)
Funderar på göra liknande detta, fast inga träreglar då utan frigolit runt om och bara gjuta upp lokalt där brunnen ska vara sen har spånskiva runt om övrigt i rumnet[bild]
Nej, glöm det.

Kör på EPS:ok:
 
T tank77 skrev:
Nej, glöm det.

Kör på EPS:ok:
Du menar alltså att bara gjuta upp hela golvet med EPS betong (efter golvbrunnen är på plats) 8cm över den betong som ligger nu?
Stämmer det att EPS betong måste man ha dubbla för att motsvara cellplast som jag läste nånstans? Det som låg tidigare var 5cm cellplast+golvspån.

Väggen på vänster sida vill jag bygga ut för att rymma avloppsrör och vatten för vägghängd WC+ kommod.
Bör jag regla upp den väggen före man lägger EPS så fall och fästa bottenregeln i betongen som är framme nu eller efter på EPS betongen?
 
  • Gilla
Gammaray
  • Laddar…
Kan inte redigera mitt inlägg men jag tänkte att golvet kanske också blir kallare om det är EPS hela vägen upp?
Det ska vara plastmatta när allt är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.