En fråga uppstod nu när jag börjat renovera nyinköpt lägenhet.

Hade tänkt riva upp en plastmatta och lägga golvgips på vad jag trodde var spontat golv men visade sig vara limmat på en tjock lamellparkett som även är bärande golv. Så för att slippa alltför mycket jobb undrar jag om det funkar skruva golvgips direkt på plastgolvet?

Hade tänkt limma golvgipsen först om jag kunnat få bort plastmattan som jag ville men nu känns ju skruva som bättre alternativ.

Vad säger ni? Vill lägga golvgips och sen troligtvis flytspackla för att golvet sviktar lite på vissa ställen och är lite ojämnt.
 
Om golvet sviktar lite i dag, så kommer det nog att svikta effter golvips med. Att då ha flyt på det och ev svikt så kommer flyteb att spricka. Då är det bättte med 16 mm spånskiva, varför ska du flyta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om golvet sviktar lite i dag, så kommer det nog att svikta effter golvips med. Att då ha flyt på det och ev svikt så kommer flyteb att spricka. Då är det bättte med 16 mm spånskiva, varför ska du flyta.
Har lagt tidigare i ett 70-talshus och gillar den stumma känslan man får jämfört med golv lagt på spont/golvspånskiva. Att det tar bort sviktkänslan. Och flytspackla för att det är lite ojämnt och det försvinner ju inte av golvgipsen.
 
Redigerat:
BirgitS
Ojämnheter brukar man ta bort med några lager lumppapp, 1 mm tjock. Om det är större ojämnheter än så finns det tunn masonit.

Det är ju bra att försöka undvika att skada originalparketten eftersom många uppskattar sådana, dvs. de är värdehöjande.
 
Som sagt, flytspackel på ett sviktande golv är en mycket dum ide'. Flytspacklet borde, om det fungerat, läggas under gipset. Men jag skulle ha lagt golvspån innan gipsen istället. Men kanske räcker det med bara lumpapp under gipsen också. Men sen är naturligtvis frågan vad du ska ha för golvbeläggning. Om du ska ha gips överhuvudtaget.
Beroende på golvbeläggning och användning av rum, kommer frågan om det är olämpligt att ha kvar plasten. Med en väldigt tät golvbeläggning är det riskabelt att ha plasten kvar. Då det blir som dubbelt tätskikt.
 
BirgitS
K keffosteffo skrev:
Så för att slippa alltför mycket jobb undrar jag om det funkar skruva golvgips direkt på plastgolvet?
Blir det inte mycket jobb med dörrar, dörrfoder och trösklar om du höjer golvet så mycket?
 
A AG A skrev:
Som sagt, flytspackel på ett sviktande golv är en mycket dum ide'. Flytspacklet borde, om det fungerat, läggas under gipset. Men jag skulle ha lagt golvspån innan gipsen istället. Men kanske räcker det med bara lumpapp under gipsen också. Men sen är naturligtvis frågan vad du ska ha för golvbeläggning. Om du ska ha gips överhuvudtaget.
Beroende på golvbeläggning och användning av rum, kommer frågan om det är olämpligt att ha kvar plasten. Med en väldigt tät golvbeläggning är det riskabelt att ha plasten kvar. Då det blir som dubbelt tätskikt.
Jag får kanske tona ner det här med sviktande golv. I min bok är alla trägolv sviktande. Min formulering i första inlägget är lite missvisande. För andra är det kanske ett normalt golv. Men jag gillar den stummare känslan av golvgips. Är mer att golvet har lite svackor/sättningar på vissa ställen som jag vill få bort med flytspackel. Jag har inte bestämt mig än men troligtvis Pergo vinylgolv (Enduro Click).
 
BirgitS
K keffosteffo skrev:
Är mer att golvet har lite svackor/sättningar på vissa ställen som jag vill få bort med flytspackel.
Ta i så fall hellre lumppapp närmast parkettgolvet.
K keffosteffo skrev:
Jag har inte bestämt mig än men troligtvis Pergo vinylgolv (Enduro Click).
Hittar inget Enduro på Pergos webbplats.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Ta i så fall hellre lumppapp närmast parkettgolvet.

Hittar inget Enduro på Pergos webbplats.
Nej, det blir svårt eftersom det är Forbo som säljer Enduro Click!;)

Du får lära dig att googla bättre.......:cool:
 
T tank77 skrev:
Nej, det blir svårt eftersom det är Forbo som säljer Enduro Click!;)

Du får lära dig att googla bättre.......:cool:
Det blir bara fel för mig när jag skriver.

Men jag tog iaf och frågade en snickare om mina planer och inget fel att göra som jag tänkt. Även om optimala hade varit att riva upp allt.
 
T
K keffosteffo skrev:
Det blir bara fel för mig när jag skriver.

Men jag tog iaf och frågade en snickare om mina planer och inget fel att göra som jag tänkt. Även om optimala hade varit att riva upp allt.
Och frågar du en annan snickare så säger denne något annat.

Personligen tycker jag det låter dumt att blanda in golvgips och det kommer inte att bli ett dugg stummare förutom om du limmar dit golvgipset med kakelfix men det kommer inte att ta bort någon svajighet utan då får man åtgärda bjälklaget!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.