Hej,

Vi planerar lägga ett enklare parkettgolv i vardagsrummet. Idag har vi en heltäckningsmatta som är missfärgat. Under är det cement/betonggolv.

Vad kan man tänka sig att det skulle kosta att anlita nån att göra det (inkl material)?

Vardagsrum med missfärgad heltäckningsmatta, mörkbrunt skinnsoffa set och ett litet bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Hur stort är rummet?
Vad finns under betongen?
 
Violina Violina skrev:
Hur stort är rummet?
Vad finns under betongen?
Tack! Rummet är ca 25kvm. Oklart vad som finns under betongen, lägenheten byggdes under 70 talet - HSB brf.
 
A Albin_H skrev:
Tack! Rummet är ca 25kvm. Oklart vad som finns under betongen, lägenheten byggdes under 70 talet - HSB brf.
Mark då kanske? Eller en våning under?
 
Violina Violina skrev:
Mark då kanske? Eller en våning under?
Då förstår jag, lägenheten är på våning 2 så en lägenhet under.
 
Då borde det inte bli så dyrt, priset för materialet plus ett par dagars jobb (max) så material plus runt 5-8k tycker jag låter rimligt..
 
  • Gilla
Albin_H
  • Laddar…
Super, tack! Vad tror du materialet skulle ligga på för enklare parkett?
 
Om du menar parkett (och inte laminat) så kan det löna sig att köpa billigaste möjliga som golvläggaren som ska lägga golvet rekommenderar. Att jobba med något man är van vid (och som är hyfsat enkelt att lägga) lönar sig snabbt i antalet timmar..
Men 4-5 hundra per kvadratmeter kanske, inklusive lister och sånt..
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Om du menar parkett (och inte laminat) så kan det löna sig att köpa billigaste möjliga som golvläggaren som ska lägga golvet rekommenderar. Att jobba med något man är van vid (och som är hyfsat enkelt att lägga) lönar sig snabbt i antalet timmar..
Men 4-5 hundra per kvadratmeter kanske, inklusive lister och sånt..
Stort tack! Vad skulle laminat ligga på så jag har en grov jämförelse?
 
Runt ett par hundra per kvadratmeter!
 
Och kortare läggningstid, så runt/under 5k i kostnad
 
Violina Violina skrev:
Och kortare läggningstid,
Är det någon större skillnad i arbetstid mellan att lägga parkett och laminat? Jag tycker nog det är rätt likvärdigt så länge vi inte pratar om "lös" fiskbensparkett med fris och liknande utan vanlig "standardparkett".

Vi la en enkel "normalparkett" från Beijer liknande denna:

Ekparkettgolv natur 3-stav RAW från Beijer, obehandlat trägolv för hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så "4-5 hundra per kvadratmeter kanske, inklusive lister och sånt" är nog rimlig startpunkt avseende materialpriset om man vill ha anständig kvalitet. Sen finns det hur dyrt som helst om man vill...

Nu förstår jag att du tänker anlita någon men har man minsta intresse tycker jag nog att golvläggning är ett rätt lämpligt "amatörprojekt" där man ofta får utmärkt resultat även som "ickehantverkare".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det någon större skillnad i arbetstid mellan att lägga parkett och laminat? Jag tycker nog det är rätt likvärdigt så länge vi inte pratar om "lös" fiskbensparkett med fris och liknande utan vanlig "standardparkett".

Vi la en enkel "normalparkett" från Beijer liknande denna:

[bild]


Så "4-5 hundra per kvadratmeter kanske, inklusive lister och sånt" är nog rimlig startpunkt avseende materialpriset om man vill ha anständig kvalitet. Sen finns det hur dyrt som helst om man vill...

Nu förstår jag att du tänker anlita någon men har man minsta intresse tycker jag nog att golvläggning är ett rätt lämpligt "amatörprojekt" där man ofta får utmärkt resultat även som "ickehantverkare".
Jag har upplevt att laminatgolv är mindre kinkiga för ojämnheter i underlaget än parkettgolv är, och räknar sonika med att det är där skillnaden i tid ligger..

Nu kan jag inte svära på att detta är hela sanningen, men som en fingervisning
 
Violina Violina skrev:
Jag har upplevt att laminatgolv är mindre kinkiga för ojämnheter i underlaget än parkettgolv är, och räknar sonika med att det är där skillnaden i tid ligger.
Ja kanske det. Jag har bara lagt en handfull golv och kan inte säga att jag märkt någon större skillnad men visst kan det finnas.

Hur som helst skulle jag undvika de absolut billigaste budgetmärkena vare sig det gäller laminat eller parkett då jag tycker mig ha förstått att passform och kvalitet kan vara lite av en chansning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja kanske det. Jag har bara lagt en handfull golv och kan inte säga att jag märkt någon större skillnad men visst kan det finnas.

Hur som helst skulle jag undvika de absolut billigaste budgetmärkena vare sig det gäller laminat eller parkett då jag tycker mig ha förstått att passform och kvalitet kan vara lite av en chansning.
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.