Hej !
Jag ska lägga ett 11mm skeppargolv i mitt nya kök.
Frågan är åt vilket håll ska jag lägga det ?

Har ett rektangulärt kök med två fönster efter långsidan - motsvarand långsida har ingång till köket. En korsida på köket är portal in till vardagsrum.

Ursäkta den något invecklade beskrivningen men min paint målade beskrivning gick inte att bifoga.

Tack på förhand.

Yjs
 
Redigerat:
Beror jättemycket på hur pass smalt köket är. Är det så smalt att man måste balansera det genom att lägga golvet på tvären eller är det normalsmalt?
Om du lågger det längs med fönstren så "blir" köket längre och smalare än om du lägger det på tvären. Självklart spelar också färg på golv och nåt in och ju mer dramatiskt golv desto tydligare effekt.
Men att lägga det på längden kan också ge en schysst skjuts in i köket från vardagsrummet men kan samtidigt kännas som ett "stopp" från ingången till köket eftersom golvet där ligger på tvären...
Inga svar bara mer funderingar:)
Men utan att veta mer hade jag lagt det på tvären...om huvuddelen av skåpen inte ligger på "tvärsidorna" utan där golvbrädorna är längs med skåpen (av rengöringsskäl, antar jag, eftersom matlagning i mitt kök är smutsskapande)...ah kan inte uttrycka mig:D
...eller så hade jag lagt det på längden...
 
Vad jag har förståt så ska man alltid lägga golvet i den riktning med ljusinsläppet. Jag hade lagt det så att golvet går från fönster till dörr och inte så att det går längs med fönsterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.