Ska lägga golv i köket. Golvet ska tydligen ligga flytande. Vilket innebär att det ej får stå direkt på golvet för då kan golvet ej röra sig. Men hur gör man då om vi inte ska ha sockel under bänkskåpen utan synliga ben?
 
Vanligt förekommande och det finns ju ingen väg man kan kompromissa runt det hela förutom när det kommer till det praktiska.
Om vi tar ett kök från IKEA till exempel så hänger numer stommarna på ett list man sätter i väggen, stommen hänger således i övre bakkant och trycker mot väggen i under nederkant.
Belastningen som ligger på benen är därmed ganska låg, tills dess att någon person i 100kilos klassen anser att det är lämpligt att sitta på bänkskivan.
Eller om det är så att väggen lutar in mot köket och frambenen måste justeras för att få stommarna helt lodräta...

Kör på! Men man kan ju välja att sätta möbeltassar under benen i köket för att ge golvet en möjlighet att röra på sig utan att släpa med sig benen den lilla millimetern det eventuellt förflyttar sig över året.

Så kortfattat, jag tror inte att detta kommer att ge er mer problem än att det blir svårstädat under köket...
Lycka till! (y)
 
Redigerat:
Detta är en ständigt återkommande fråga. Nej det är inget problem med att lägga flytande golv under bänkskåpen, dom krafter som varierande luftfuktighet ger är betydligt större en vikten på bänkskåp inkl. prylar i skåpen så golvet kommer att röra sig som det ska.
 
Rörelserna blir väl inte mer än ett par millimeter på sin höjd...
 
Ok, tack då kan jag lägga golvet utan att behöva bekymra mig för det!
 
Som tidigare inlägg föreslår lägger du med fördel golvet under skåpen och lämnar 1-2 cm vid väggen. Man hänger ju ofta skåpen i väggen och dessutom är krafterna från golvets rörelse mycket större än tyngden skåpen belastar med. Sätter du dessutom som någon skrev, möbeltassar, under skåpsfötterna så minskar du ju friktionen rejält så att nästan ingen kraft överförs till horisontell riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.