Husinteriör med röda pilmarkeringar på golvet som visar önskad läggningsriktning för klickgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej ska lägga klickgolv Pergo vinyl ägaren vill ha golvet som pilarna visar vad tror ni om det? Jag fundera om de inte är bättre att lägga allt åt samma håll då man kan ha hela golvet sammanfogat? Vars bör man börja för att få det som bäst?
 
B Byagubben skrev:
[bild]

Hej ska lägga klickgolv Pergo vinyl ägaren vill ha golvet som pilarna visar vad tror ni om det? Jag fundera om de inte är bättre att lägga allt åt samma håll då man kan ha hela golvet sammanfogat? Vars bör man börja för att få det som bäst?
Läs tillverkarens läggningsanvisning, i många fall kan man inte lägga alltför långa stråk utan att lämna glipor (för att golvet skall kunna röra på sig).

Själv är jag lite tveksam att lägga golv genom en dörröppning, gamla hus/golv rör på sig, det kan uppstå extra stora rörelser vid dörrar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Läs tillverkarens läggningsanvisning, i många fall kan man inte lägga alltför långa stråk utan att lämna glipor (för att golvet skall kunna röra på sig).

Själv är jag lite tveksam att lägga golv genom en dörröppning, gamla hus/golv rör på sig, det kan uppstå extra stora rörelser vid dörrar.
Tack för svar ska kolla upp instruktion. Det är nog smartast o lägga golvet då i sektioner mellan dörröppningar!

Vad sägs om att lägga i olika riktningar kommer det se klokt ut Måntro?
 
B Byagubben skrev:
Tack för svar ska kolla upp instruktion. Det är nog smartast o lägga golvet då i sektioner mellan dörröppningar!

Vad sägs om att lägga i olika riktningar kommer det se klokt ut Måntro?
Det tror jag blir snyggt :D
 
Jag tror det kommer att se bäst ut att ha allt i samma riktning. Med olika riktning blir det oharmoniskt. Vi utredde detta noga när vi skulle lägga våra trägolv.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite på samma spår om samma riktning då kanske man bör lägga efter köket då det är där ljuset kommer in. Någon annna som har åsikt om att lägga golvet komplett då det är vinyl? Men tänker som förgående då huset är gammalt om de rör sig.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade personligen velat ha allt i samma riktning, och hade då utgått efter det rummet där det spenderas mest tid/som är störst och valt riktning efter det. Hade sedan lagt det var för sig i rummen med en liten list i dörröppningen för att dölja skarven.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vet ni hur brädgolvet under ligger, så ska laminatgolvet läggas vinkelrätt mot det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara problematiskt att lägga klickgolv på tvären i en korridor, det blir korta brädor, mycket skarvar och därmed sämre hållfasthet. Kolla läggningsinstruktionen om det står något om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.