Hejsan, för någon månad sen flyttade vi in i en bostadsrätt från 70talet. Här är lite att göra vilket är super kul! Men nu när jag ska lägga golv i köket så sa en kille på hornbarch att jag bör ta bort plastmattan först sen lägga foam sen laminat som jag då har köpt. Min take från början var, skippa att ta bort det då det var väldigt slät yta att lägga på. Sen grålumppapp sen laminatgolvet. Grunden i huset består av betong och killen på hornbarch menade att fukten skulle strypas eller något om jag ej tog bort plasten. Men har det inte isåfall redan gjort det i 45år? Vad är skillnaden att bygga på det eller inte?

Alla tips upskattas!:)
 
Om det verkligen ä plastmatta går det bra att lägga golvet ovanpå, det ska inte behöva nån papp, men rengör noga!

Men jag tänker att är det 45 år gammalt kan det vara linoelum, kork eller liknande. och sådana naturmaterial bör tas bort, särskilt när det är i kök, eftersom det kan uppstå lukt om det kommer ner fukt som stoppas av laminatgolvet, framförallt i linoleumgolv.

Om du är osäker, visa ett foto på golvet, alltid är det något som känner igen det!
 
Ahh okej det visste jag ej, kul att du svara så snabbt! :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Försökte ta en så bra bild som möjligt, skriv gärna om du behöver mer info för att avgöra!
 
Någon som har nån idé? :)
 
Spontant, störs du inte av någon konstig lukt från golvet i dagens läge skulle jag inte ens fundera på att ta bort det. Lagt otaligt många golv genom åren både på en och ibland även tre plast/linoleum mattor. Enda anledningen till att eventuellt plocka bort mattan har varit för att träffa rätt nivå med intilliggande rum.

Kör på bara!

Är det nu så att det knappt sitter fast och mattan går att ta ut enkelt så kan du lika gärna rycka den om du vill...

Hade du sagt att det var en villa, markplan/källare och platta på mark - Då hade vi pratat om något helt annat.
 
Mattan på golvet sitter som berget, så då får den ligga kvar! ta kar för era svar!:)
 
Det är ju alltid svårt att sia om golvmaterial via en bild, men i vårt gamla hus la vi foam och laminat direkt på den befintliga plastmattan från 1990. Inga problem i vårt fall i alla fall.
 
  • Gilla
libo332
  • Laddar…
Exakt samma matta som mina föräldrar lade i köket i slutet av 70-talet, plastmatta som ser ut som korkimitation. Bara att köra på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.