Hej,
TL;DR Jag sitter i ett hus med lös mineralull på loftet och vill göra om detta till kallförvaring.

Huset: Myresjöhus byggt 1999, enplansvilla. loftet är för tillfället utan golv, det finns en lucka i fasaden och en landgång tvärs över hela utrymmet för underhåll och inspektion. På loftet ligger 400mm lös stenull, bjälkarna ligger en bra bit ner i ullen.

Planen: Jag tänkte ta hål i innertaket (gips) och sätta in en vindslucka, samt sätta stolpar upp från balkarna och regla upp ett golv.
Jag tänkte inte bygga hela vägen ut i takfoten, utan bara ett lagom stycke på cirka 3m i mitten av huset.
Utrymmet ska användas som grovförvaring av sådant som inte bryr sig om temperatur och fukt, det är i princip uteklimat i hela utrymmet, fritt blås från gavel till gavel.

Huset är ventilerat med frånluftsvärmepump, så det är redan undertryck i huset, alltså marginell risk att fuktig luft stiger upp i kallvinden.


Mina funderingar är;
* Är detta ett praktiskt genomförbart projekt?
* Hur stor är risken att det påverkar vinden och luftflödet negativt, och att tak och takstolar blir våta, ruttnar, och rasar in?
* Kan man anta att bjälkarna (170x45mm) är bärande nog att belasta med förvaring?
* Om bjälkarna belastas och rör sig lite, kommer då gipstaket spricka och rasa ner?
* Behöver man bygglov med hållfasthetsberäkningar för ett stånt här projekt?
* Kan man efter ritning utläsa om väggarna i centrum av huset bärande?
* Är det bäst att låta det nya golvet ligga på bjälkarna eller är det bäst att hänga golvet i strävorna?
* Bör man ha en luftspalt mellan undersidan av golvet och isoleringen?

Tack på förhand
 
  • Ritning av en sektion genom en enplansvilla med markerade bjälklag och takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upplyst vind med öppna takbjälkar och lös stenullsisolering på golvet samt en gångplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsskiss av en villa vind med bjälkar, lös stenullsisolering och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av enplansvilla med tydliga markeringar för olika rum och mått, samt en liten sektionsritning av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svaren på din fråga finns ju i tråden du länkar till, bättre att göra rätt från början, eller att i alla fall veta om man ger sig ut i en gråzon.
 
Hittade en kille som gjort något liknande...
Vind med trägolv monterat i takstolar, isolering synlig, arbetslampa till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(från gladasnickaren.nu)
Han verkar ha hängt det i takstolarna istället för att ställa det på bjälkarna, kanske en bättre idé?

Fast mitt blir ju något bredare och betydligt högre.

Skulle man kunna skruva en regel (150x45) på varje sida av strävorna (så de gick längs med befintliga bjälkar, fast en bit upp) och sedan lägga reglar cc40 tvärs ovanpå, följt av säg, OSB?
 
Redigerat:
Jag kan inte vara den enda som har haft dessa tankarna..?
 
Känns det stadigt när man går där uppe så lär det inte vara farligt att förvara saker där uppeheller . Är man riktigt orolig kan man ju gå upp några stycken och se hur det känns då.

Troligen har var och varannat liknande hus denna lösning utan problem så jag skulle bara kört på. Det typiska är ju att man förvarar skrymmande men lätta saker vilket i sammanhanget är försumbart.
 
Ursidae skrev:
Troligen har var och varannat liknande hus denna lösning utan problem så jag skulle bara kört på. Det typiska är ju att man förvarar skrymmande men lätta saker vilket i sammanhanget är försumbart.
Inte helt praktiskt att få upp tunga saker så borde vara "noll" risk med detta. Jag har själv en bro byggd mellan takstolarna på vinden och det är otroligt praktisk att ha det.
 
Trist bara om man får inntertaket i knät när man sitter och ser på film en fredagskväll för att man klantat till det med takstolarna ;P
 
Gör som du tänkt från början med ett uppreglat golv på distanser/stolpar.

Finns ingen anledning att ha luftspalt under golvet.

Inget i miljön (fukt) påverkas av att du tar upp en taklucka inne. Under förutsättning att ångspärren du har i taket hålls intakt/tätar mot luckramen, och att luckan är tät med bra tätlist.
 
Nästa fråga då, bästa sättet att få fast stolpar på ett tillförlitligt sätt? Simpel spikplåt på var sida bjälken eller någon specialare med två takåsfästen eller dyl?
 
Jag har gjort just detta projektet, jag skruvade en bräda 21x95 på var sida om takstolen. För att få vettig spännvidd satte jag en stump 45x95 i mitten mellan brädorna ner mot hanbjälken och skruvade brädorna i denna.

Ovanpå detta reglade jag med liggande 45x95 (för att spara höjd) c-c 40 och lade vanliga 12mm spånskivor på det (billigare än c-c 60 och golvspån).

Jag lämnade dock en luftspalt på 45mm eftersom jag tilläggsisolerade i samma veva och inte visste hur det påverkade klimatet däruppe.

Lycka till!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.