Hej, vi har precis köpt en nybyggd bostadsrätt på 74kvm på våning 2/2 där vi har tillgång till kallvind, det dumma är bara att man inte lagt golv så vi funderar på att göra detta då det är mycket yta som kan användas som förvaringsutrymme. Är rätt händig men detta är inte mitt område, hur går jag tillväga? Tacksam för svar
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen får du inte lägga golv då det förstör ventilation och brandrisken det blir med att lagra saker där uppe. Men hör med styrelsen du måste ju ha deras godkännande.
 
Styrelsen har godkänt att vi bygger själva
 
Om det inte är så tunga saker som ska förvaras där kan du kanske fästa reglar i stödbenen strax ovanför isoleringen. Alltså en längsgående regel i varje takstol i så stort utrymme som du behöver. Sen spikar du råspont ovanpå dessa, eller nått spontat trägolv om du vill ha det lite starkare. Ventileringen blir nog säkert inget problem så länge som du inte bygger golv över hela utrymmet. Och styrelsen kan ju inte behöva veta om allt som försiggår på din kallvind heller. Små förändringar mår de bäst av att inte veta något om.

Edit: såg du hade storebrors godkännande redan :cool:
 
Redigerat:
Låter bra, ja tanken är att vi ska ha ett gäng lådor där samt att man ska kunna gå och röra sig där uppe när saker ska tas upp/ner. Vad för typ av reglar ska man ha? Vilken typ av skivor har man och räcker det att man sätter reglarna ovanför isoleringen eller måste man gräva sig ner?
 
Hur stor regel man ska ha beror förstås på hur stor spännvidden blir mellan stödbenen på mitten. Men vanliga två tum fyra (45 x 95 mm) blir säkert bra om det inte handlar om några jätteavstånd. En sån håller nog för att lagra lite lådor. Om du gräver dig ner i isoleringen eller inte beror ju på hur mycket rum du har upp mot taket. Om det inte behövs är det antagligen bäst att lägga reglarna ovanför isoleringen så luften kan cirkulera mellan golv och isolering.
 
Ok tack för svaret! Eftersom jag inte är så duktig på detta så vad bör jag börja med?
 
Reglar och golvspånskivor ovanpå kanske?
 
Lägg golvet glest så det blir bra ventilerat. Om man har läckage underifrån så kan det bli blött annars pga fuktig luft innefrån.
 
Vi funderar slutligen på att bygga upp från takstolarna så vi kommer över isoleringen, vad bör man tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.