Vi har ett klinkergolv som är genomgående i hall och kök på ca 30kvm med underliggande golvvärme.

vi vill ha ett rutigt golv och funderar på forbo marmoleum click.

hur ska vi bära oss åt på smidigaste och bästa sätt för att kunna byta till nytt golv?

spackla fogarna?
flytspackla?
knacka bort klinkern?
lägga någon tunn typ av "renoveringsgolv"?
lägga golv direkt på?

Jag har inte en aning. :)
 
Börja med att läsa forbos läggningsinstruktioner. Där bör det stå vilka undergolv det kan läggas på.
 
Och fundera en gång till om det verkligen är en bra idé..
Jag har hört flera som har slängt ut (eller fått lägga om) sina Forbo Marmoleum Click efter kort tid, efter problem med skarvarna.
 
Jag har mailat forbo ang min fråga. Har inte läst om några problem, så det bör jag kolla upp. Känns som alternativen till golv är få när vi inte vill ha trä eller träliknande golv som exempelvis laminat och heller inte klinker.
 
För efterlevande kan det ju va medmänskligt att göra det enkelt att riva ur ett rutigt golv?
Tror inte du behöver fördärva underliggande klinkergolv om du ska lägga golv ovanpå?
Vet inget om rutgolv men annat vanligt golv lägger man ju med foam och det bör funka här med?
Eller bara mjölkpapp emellan?
Ja vad vet jag, mer än att när jag ser rutigt golv så tänker jag genast på ur man får väck skiten :D
Nåja, inte min åsikt som efterfrågades, men mjölkpapp som svar på frågan.
 
  • Gilla
Nile88
  • Laddar…
E
Det borde ju gå att lägga golvet med bara foam mellan klinker och rutgolvet.
 
  • Gilla
Nile88
  • Laddar…
Haha blindnit! Tack!
 
Det finns ju laminat som är klinkerliknande också.
 
Vill inte ha något som liknar klinker, då kan vi lika väl behålla det nuvarande.

Vi är ute efter något i den här stilen. :)
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lagt forbo marmoleun ett par ggr, fungerade bra! Har för mig att det var förlimmad filt på undersidan, dock inte helt 100 på det!
Tänk på att måtta noggrant innan du lägger, så du centrerar plattorna åt alla håll, annars blir det inte snyggt :)
 
Lägger forbo marmolium golv själv just nu och det är kork på undersidan.

Men själva förfarandet att lägga på klinkers borde inte vara problem, lägger själv på ett gammalt träundergolv med enbart foam under och pojken håller på att hårdtesta med alla leksaker han äger.

Men däremot får du ju "extra" isolering vilket kan ändra tempen i rummet om du har golvvärme
 
Fick svar från forbo och det ska inte vara några problem sålänge klinkern är slät. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.