Har kört fast och sitter med rutblock och räknar och ritar utan att få till det. Det här har säkert någon av er en smart lösning på som jag inte ser själv nu (jag ser nog inte skogen för alla träden för stunden).

Ska lägga golv i ett litet rum. Planken är 1288 mm långa. Rummet är 2800mm på samma längd.
Det innebär att två plank är 2576mm och sista biten blir 214mm då om man tar bort 10mm för att det ska flyta.

Det blir en väldigt liten sistabit, det blir liksom två långa fina plankor och varje rad avslutas med en 20 centimeters stump på endera sidan (varannan rad).

Alternativet som jag räknat på är att köra med tredjedelsplank, kapa en planka i 3 lika stora delar och köra med dem istället, men då blir det väldigt mkt spill.

Hade ni reagerat på om ett rum hade haft 2 långa plank och 20cm sistabit (det är ett sovrum)?
 
Ola78
Kan du inte vända på planken för att få minde spill?
 
Redigerat:
Ola78 skrev:
Kan du inte vända på planken för att få minde spill?
lägga dem åt andra ledden i rummet menar du? kruxet är att det ska vara samma golv i hela kåken och det är ett rektangulärt hus.. så då kommer golvet att skära sig gentemot kök/hall/vardagsrum.

Inser nu att om jag kapar planken i 3 delar så kan jag inte använda mittenbiten heller, den blir utan spont på kortsidan...
 
kapa lite på första plankan så får du ihop det.
Kapa lagom så du kan fortsätta med den biten som blir över på sista plankan.
 
Vad står det i beskrivningen om kortast bit?

Skarvarna förskjuts...

Sista biten som sågas av börjar du med att lägga på nästa varv, om det inte räcker för att få rätt överlapp. Såga du bort en bit eller kasserar den.

Har själv lagt golv i ett rum där avstånden blev fel från början men det blev rätt lite spill...
 
Ola78
Ja, det var åt andra leden jag menade, men det blir ju svårt förstår jag. Men laminat/parkett brukar man ju lägga som så att man lägger ut första raden så den blir rak och spillbiten som blir över börjar man med i nästa rad. Här har du en länk hur du går tillväga för att lägga ett parkettgolv http://www.bauhaus.se/fileadmin/mounts/se/documents/tips/Lagga_parkettgolv.pdf

Edit: Såg att Tiger79 hann före mig
 
Redigerat:
Kruxet jag får är ju att skarvarna ska vara 30cm från varandra.
Kör jag med spillet från rad1 så spricker ju den regeln direkt på rad nr2.

Även om jag kapar första plankan i rad1 en del så får jag fortfarande problem med rad2.
 
Ola78
Kapa bort så mycket du behöver på spillbiten så du får rätt avstånd till skarven, blir ju 9-10 cm du får kapa.
 
Ola78 skrev:
Kapa bort så mycket du behöver på spillbiten så du får rätt avstånd till skarven, blir ju 9-10 cm du får kapa.
Japp, då fungerar rad1 och 2 och ser bra ut. Spillbiten från rad2 kommer dock för nära skarven när jag börjar rad3 med den. Så då får jag kapa även den. Det blir mer eller mindre dubbelt kapande på flera rader (både första och sistabit i raden) och rejält med spill alltså.

Men det kanske är enda sättet...
 
Ola78
Det verkar så, jag räknade på det jag också lite grann, men ska du klara 30 cm skarven måste du nog göra så och det blir ju inte kopiöst med spill....................spill med arbetstiden då möjligtvis::D
 
Ola78 skrev:
Det verkar så, jag räknade på det jag också lite grann, men ska du klara 30 cm skarven måste du nog göra så och det blir ju inte kopiöst med spill....................spill med arbetstiden då möjligtvis::D
hehe, ja, på rad nr3 blir spillet bara 1dm typ, så den kan man slänga och börja om så rad4 liknar rad1.. blir ju lite symmetri också om jag kapar allt lika sedan. Inte för att det kanske syns, men visst, ligger solen på och belyser skarvarna så...

Fasiken jag trodde det fanns något smart matematiskt sätt att lösa detta problem. Typ att kapa 1/3 på första plankan och 2/3 på sista spillbiten och så skulle man ha löst hela pusslet eller ngt :p
 
Här är spillet... det blev inte SÅ mkt, men rummet var rätt litet också... en spillbit orsakade jag själv då jag var lite trött o sågade fel. Men det löste sig, 30cm mellan skarvarna och jag slapp sätta "småbitar" någonstans, minsta planket blev 30cm.... snyggt som fan blev det iaf! :D

p1100938.jpg
 
  • Gilla
Ryberget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.