Vi har en öppen planlösning i vårt hus och skall nu börja lägga in ekparkett. Frågan är i vilken riktning vi skall lägga den:

1) I ljusets riktning, dvs så att ljuset från de största och flesta fönstren faller längs med skarvarna/stavarnas längdriktning?

2) I "husets" riktning. Jag menar så att man, när man kommer in i huset, går längs med skarvarna/stavarnas längd. På detta sätt är paneltaket lagt ifall det spelar någon roll att det harmonierar.

Snälla - ge mig lite feedback.
 
Hej!

Man ska lägga golv mot ljuset, alltså från fönstren, har jag fått lära mig.
Varför vet jag inte, men det finns säkert någon logisk förklaring som någon annan kan ge...  ::)

Vi har det så i vårt hus och när det var nytt tänkte jag att det ju hade varit snyggt om allt hade varit åt samma håll, enhetligt i hela huset. Nu är det ett håll i vardagsrummet, ett håll i allrummet och ett håll i två sovrum. Det tog säkert ett par dagar innan jag inte tänkte på det mer...  ;)

Skämt å sido, det finns en "regel" som säjer från fönstren, men gå på er egen känsla. Se bilden i huvudet och lita på intuitionen. Det brukar bli bäst så!

//Helena
 
Tack för svaret. Kom också jag fram till att det rekommenderas att man lägger i ljusets riktning. Lite svårt dock med öppen planlösning där ljus kommer in från flera håll i samma stora rum. Vi valde att ta hänsyn även till hur tak är lagt, husets längsriktning samt kökets linje. Det blir nog bra. Så det blev väl magkänslan, som du sade.
 
I första hand lägger jag i rummets längdriktning. Det brukar vara det rekommenderade och känns minst "upphugget" (naturligtvis beroende på hur brett rummet är). Lägger man tvärs rumets längdriktning överskrider i vissa fall man maxmåttet och måste göra en rörelsefog någonstans eftersom golvet rör sig mest på bredden.
I andra hand tar jag hänsyn till ljusinsläpp. Anledningen till detta är att skarvarna som ligger tvärs släpljuset syns mest och därför är det att föredra att dessa bara är kortskarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.