Hej! Jag har köpt en ganska tråkig lgh och ska totalrenovera den. Planlösningen är ganska långsmal med fönster åt bara ett väderstreck. Ska lägga in ljus parkett men kan inte bestämma i vilken riktning golvet ska ligga för parametrarna; ljusinsläpp, rumsvolym och estetik. Bifogar en bild(hallen är smalare än på bilden). Kan man lägga hallgolvet i en riktning o övriga rum i en annan? Det är inga dörrar mellan kök/v.rum och hall. 62kvm.

Tacksam för tips!
/Tommy
Planritning av en lägenhet med markerade rum som sovrum, kök, allrum och balkong, samt ljus parkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
hur lång hall?
hur långt får man lägga golvet utan längd/bredd skarv?
finns det trösklar?
 
Likadant golv i alla rum inkl. kök?
 
Helst samma riktning i alla rum, blir rörigt annars. Om riktningen ligger längs med hur man ska gå när man kommer in i ett rum får man en mer välkomnande känsla av flow. Därför föreslår jag att du lägger golvet längs med längden på hallen. Fast det är nog enklare att lägga det på tvären
 
Tanken är att det ska vara samma golv i alla rum. Hallen är ungefär 8m(har inte tillträde ännu). En bild från mäklarn:
Det är inga trösklar idag. Om det behövs, vilket jag tror, så lägger jag en skarv mot v.rummet.
Lång hall med samma klinkergolv som sträcker sig till angränsande rum, dekorerad med en löpare och utan trösklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill också ha det på längden i hallen med tanke på det visuella när man kommer i i lgh men i övriga rum blir det fel om man tänker på ljusinsläpp och att rummen kanske ser mindre ut(?). Jag har lagt golv innan men då har det inte varit några "planlösningsproblem" ..
 
S
Tomas79 skrev:
Vill också ha det på längden i hallen med tanke på det visuella när man kommer i i lgh men i övriga rum blir det fel om man tänker på ljusinsläpp och att rummen kanske ser mindre ut(?). Jag har lagt golv innan men då har det inte varit några "planlösningsproblem" ..
skarv i dörrarna?
 
Om du menar skarv i dörrarna så att det byter riktning i rummet så är det en möjlighet men helst inte. Känslan lutar åt att det blir längs med hallen och att det fortsätter i samma riktning i alla rum..
 
Jag hade gjort tvärt om, rätt i rummen, så får man ta att det blir på bredden i hallen.
 
S
13th Marine skrev:
Jag hade gjort tvärt om, rätt i rummen, så får man ta att det blir på bredden i hallen.
kanske blir nån korridor känsla då. (y)
 
Puh! Kanske blir att kasta tärning om hur man ska göra :) Ska fråga runt hos lite golv firmor, tillträde om en månad så jag hinner flundera lite och dessutom hitta ett utställningskök att trycka in(förhoppningsvis).
 
  • Gilla
PIJB
  • Laddar…
S
Tomas79 skrev:
Puh! Kanske blir att kasta tärning om hur man ska göra :) Ska fråga runt hos lite golv firmor, tillträde om en månad så jag hinner flundera lite och dessutom hitta ett utställningskök att trycka in(förhoppningsvis).
tycker du kör på det du vill.
försök hitta bra kök bara. utställningskök blir lätt opersonliga
 
  • Gilla
Tomas79
  • Laddar…
Jag hade en hall som låg som ett "L", där blev det på bredden oavsett.
Där la jag så att det passade i rummen.
 
  • Gilla
Tomas79
  • Laddar…
Fast just innanför dörren kan det vara smart att lägga laminat/klinker istället, så du slipper fult slitage från grus och blöta skor.

Jag tycker det är sjukt skönt om man kan skippa trösklar, är ju inte ett enormt jobb att sätta dit i efterhand
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan dela med mig av mina åsikter. Jag hade liknande problemställning/planlösning när jag skulle lägga i huset förra året. Jag la längs med hallen som är ca 7 m lång och som sedan breddar ut sig till ett tv rum precis som hos dig. Är väldigt nöjd med det. Blir en bra känsla i hall som välkomnar dig in i huset med denna golv riktning.

Övriga rum har samma golv och ligger i samma riktning men avgränsas med tröskel, att golvet inte ligger i "ljusets riktning" i dessa rum upplever jag inte som något problem .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.