Hej

Ska lägga golv på vinden i garaget. Vad rekommenderar ni för golv? Spånskivor eller spåntade bräder? Tänkte mest på den eventuella fuktigheten som kan bli däruppe. Kan man fullisolera mellan facken eller är det bäst att lämna en liten luftspalt under golvet?

Med vänlig hälsning, Tobbe
 
Jag tror 22mm råspont passar bäst för miljön där uppe, men sen beror det ju lite på vad du ska använda golvet till också.
Jag kan inte se någon fara i att ha isolering hela vägen upp till undersida golv.
 
kan tilläga att det är en jäkligt stor vind om det nu spelar roll..kanske 3.5 m upp till nock . Och det är ventilerat genom mögelstopper i varannat fack eller nåt sånt (västkustsvilla)
 
Hej Tobbekarlsson, jag gjorde något liknande, fast på ett litet stall om 50 kvm.

Det skulle bara bli en enkel förrådsvind för hö etc, ingen finish alls.
Så jag lät spruta lösull när undertaket var uppsatt.
Takstolarna är 220 mm, och där är golvreglar emellan så det är c-c 600 mm.
Och sedan skruvade jag 22 mm råspont. Det blir som sagt ett rough förrådsloft.

Vill man ha lite finare kan man välja ett enkelt och billigt "ekonomigolv" så blir det nästan som ett slottsgemak :)
M4KlTGQkwn-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se t. ex. http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html

Men du skall isolera ända upp till golvet. Det finns ingen anledning att lämna en luftspalt.
Och spånskivor är nog sämre när man inte har full kontroll på klimatet.
Dessutom inte lika snyggt som riktigt trä!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.