Hej

Jag ska nu lägga ett laminat golv i ett sekelskiftshus. Golvet under är ett gammalt furugolv som är skarvat här och där. Det är ganska ojämnt och jag efterlyser lite tips på hur jag kan göra med laminatgolvet jag ska lägga ovanpå för att det inte ska svikta så mycket pga ojämnheterna i golvet under.

Riva upp furugolvet och regla om är inget alternativ för mig.

MvH
 
Varför inte slipa om furugolvet om det nu är synligt det måste väl bli bra mycket finare än ett laminatgolv speciellt i ett sekelhus.

Du/ni kan ju iaf be nån komma och kika på golvet om det finns en möjlighet till att slipa av det.
 
Det blir inte bra då det är skarvat överallt, dessutom är det smala furubräder som någon tidigare ägare slått hål i för att spruta in issolering och sedan plugga igen det med kork. Hade det varit ett helt och snyggt furugolv hade jag inte tvekat en sekund att slipa det och behandla det. Men nu är det inget alternativ, fler tips?

MvH
 
Välj hellre en parkett om du måste lägga något nytt. Jag hade målat det med en t ex ljusgrå linoljefärg. Allt passar bättre än laminat!
 
Alternativt lägg ett nytt furugolv ovanpå det gamla. Finns "ekonomisortering" på furugolv i olika tjocklekar och bredder hos bl.a. Bauhaus som är ganska billigt.
Min erfarenhet av laminatgolv sträcker sig bara till ett användandet på ett jämnt underlag, men jag är rädd för att om det är för ojämnt under (centimetrar) så kan det bli svajigt, rör det sig om mindre ojämnheter så kanske en tjockare golvfoam skulle kunna hjälpa till?
 
Hej.

Om det gamla furugolvet är väldigt ojämt hade jag slipat om det iaf. dock inte lika noga som om man skulle ha det "framme". För att det nya golvet inte ska svikta måste du på något sätt få bort ojämnheterna i det gamla. Slipning eller fylla ut på något sätt.
 
Jag tror också att det bästa är att skruva ner ett nytt plankgolv. har sett ett byggmax-golv som såg riktigt bra ut, annars finns det billigt på www.klcokestand.nu, vi köpte ett 12,5mm där för att lägga på ett äldre underlagsgolv, då kan man även få hela plank. Om man samtidigt beställer lister blir det inte så mycket extra per kvm för frakt.
 
Ett alternativ är att riva upp det gamla furugolvet och lägga nytt furugolv på reglarna. Hur länge ska nytt furugolv ligga innan det kan läggas? Ett par veckor? Månader? det gäller detta furugolv från byggmax i så fall: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08915112.aspx
 
Säljer dom det som golvbrädor så måste golvet vara så pass torrt så man kan lägga det omgående om dom inte säger annat. Kolla bara hur långt ni har mellan reglarna i golvet så det inte blir svajigt ifall det nya golvet är tunnare än det gamla. Det blir nog superfint!
 
En vecka i aktuell rumstemperatur innan läggning var rekommendationen på golvet på Bauhaus som jag lagt in.
 
Vilket sekelskifte...?

Antar att du menar 1900, i så fall tycker jag det låter väldigt trist med ett laminatgolv. Jag hade funderat på om det inte skulle gå att slipa originalgolvet i alla fall. Om det är som ni säger, lagt i lite olika riktningar, så är det väl så att det har varit annan planlösning innan?
Att slipa och olja/luta/såpa detta golv skulle kanske göra rummet väldigt spännande. Golvet har husets historia att berätta...
Beroende på hur det ser ut så hade jag begränsat åtgärdena till de nödvändigaste före slipning...
 
Jag håller just på med att åtgärda ett gammal sviktande och ojämnt golv i vårt 101 år gamla hus.

Golvbjälkarna är troligen från ett äldre 1700-tals hus och det gamla golvet hade ett rejält fall på 2 cm mot mitten. Golvbrädorna var helt slut, tills största delen uppätna av Strimmig trägnagare som härjar här på Gotland.

Ytterligare en anledning att riva up golvet är att det skall in el och ventilation till köket under samt golvvärme. Plus ljudisolering förstås..

I alla händelser..

För att rikta och styva upp golvet har jag skruvat reglar av klassat virke på båda sidor om golvbjälkarna samt kortlat på cc 1200 mm. Sedan blir det infälld plywood, limmad gles för golvvärmen samt något snyggt trägolv.

Stabilt och rakt är det i alla fall redan nu!
 
  • Photo-0238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.