Hej,

Jag har precis slitit ut mina gamla platsbyggda 60-talsgarderober från hallen min bostadsrätt. I samma veva plockade jag upp klick-golvet och slängde detta.

Jag behöll plastmattan och tänkte att det nya golvet blir perfekt att lägga ovanpå denna. Dock så ligger det ingen plastmatta under de nya garderoberna, som är monterade men ej fastsatta i vägg än.

Nu läser jag på diverse forum att det är ajabaja att ställa trä mot naken betong, pga risken för fukt. Då tänker jag direkt på lösningen att även riva upp plastmattan för att sedan lägga det nya golvet direkt på betong (givetvis med rekommenderat underlag för ändamålet) och alltså läggs golv även under de nya garderoberna.

Fördelen är att jag slipper sätta golvlister mot de nya garderoberna, samt att det inte blir risk för fult från betonggolvet upp i stommarna.

Nackdelarna är ju tydliga - att riva upp en limmad plastmatta kräver ju sin huvudbry.

Vad säger ni som är proffs? Alternativet är ju att behålla plastmattan men att komplettera med någon form av underlag under garderoberna, för att sedan lägga nytt golv över alltihop.

Oerhört tacksam för era svar och funderingar!

Golvyta med sliten korkmönstrad plastmatta och skadad del, intill ny garderob och kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Naken betong och gammal gul plastmatta i hörn av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppriven plastmatta avtäcker betonggolv bredvid kvarvarande golv, kniv syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen fara för fukt om inte din lägenhet ligger i källarplan eller bottenplan platta på mark.
Där det inte är matta kan du fylla ut med lumppapp för att jämna av sedan foam ovanpå innan du lägger golvet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ingen fara för fukt om inte din lägenhet ligger i källarplan eller bottenplan platta på mark.
Där det inte är matta kan du fylla ut med lumppapp för att jämna av sedan foam ovanpå innan du lägger golvet.
Är det sant? I så fall är det som ljuvlig musik för mina öron.
Bor på andra våningen, så då borde det ju vara lugnt.

Då låter jag alltså plastmattan ligga, drar ut garderoberna och lägger lumppapp, foam och golv även där, sedan foam och golv över plastmattan?
 
tommib
Jag skulle nog använt 3 mm masonit för att få upp garderoberna i nivå, om det behövs.

I en lägenhet från 60-talet ska du nog vara försiktig innan du börjar riva i plastmattor. De kan vara limmade med sk. svartlim som innehåller asbest.

Edit: Håller helt med Andy78, om du inte bor på bottenplan med platta på mark så är det ingen fara med fukt från betongen.
 
tommib tommib skrev:
Jag skulle nog använt 3 mm masonit för att få upp garderoberna i nivå, om det behövs.

I en lägenhet från 60-talet ska du nog vara försiktig innan du börjar riva i plastmattor. De kan vara limmade med sk. svartlim som innehåller asbest.

Edit: Håller helt med Andy78, om du inte bor på bottenplan med platta på mark så är det ingen fara med fukt från betongen.
Okej, ja det är ju ännu en anledning att låta plastmattan ligga.

Bra förslag med masonit! Jag vill helst undvika att det nya golvet skulle ligga ens någon mm lägre, för garderobsväggen kommer att vara i linje med golvbrädorna, risken för en glipa där när golvet "dyker".. Tack för era svar!
 
Det finns en del att välja på så du hittar nog något som passar.
tex 2mm eco cork
Lägger du grålumppapp så kan man också lägga dubbla lager för att fylla ut lite, papperstejp kan man också använda om man behöver något som håller det på plats.
https://www.bauhaus.se/golv-och-kakel/golv/foam-fuktsparr.html

Men jag hade också kört med masonit det är enklast att skära till, dock är risken att 3mm blir för tjockt.
 
Eller åker du förbi valfritt företag som sysslar med mattor/färg och kollar om dom har några slattar kvar av någon eller några mattor.

På så sätt får du allt i samma höjd.
 
Många bra tips och framförallt glad att jag kollade här innan jag i ren frustration rev upp plastmattan.
Tack allihop! Får bli Hornbach och Bauhaus imorgon. :)
God fortsättning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.