S
Hejsan

Håller på och gör om uppfarten som ska läggas med gatsten (knott).

Har några killar som började häromdagen med att ta bort befintligt material, asfalt på en del och makadam på en del typ 8-16. Under makadamen ligger det ett rejält lager 0-90, under asfalten är jag osäker med ser också ut som 0-90.

De ha plockat bort asfalt och makadam och skrapat bort en del av bärlagret för att få rätt höjd och börjat plana ut lite, på nåt ställe har de börjat padda. Där de börjat padda är det inte precis helt rakt utan går lite upp och ner. Vet inte om de kommer jämna ut det mer eller om de tycker att det räcker så, får höra med dem på måndag.

Ovanpå detta avser de sedan lägga 0-18, ca 10cm tjockt om jag fattat rätt. Utan att padda detta och därpå gatstenen.

Jag är lite frågande till om detta är enligt konstens regler och/eller om man kan lita på att det blir bra. Jag trodde man skulle ha stenmjöl 2-3 cm direkt under gatstenen, men de menade på att det är stenmjöl i 0-18 eftersom det är från 0.

Vad säger ni?
 
En del föredrar att sätta stenen i några cm grus andra i stenmjöl.
När väl stenen är satta, fylls fogarna väl med stenmjöl.
Vissa vattnar och andra hävdar att det skall sätta sig själv och fogarna fylles med råge. Sopa ner ofta.

Till sist paddas stenen så dom sätter sig till en jämn yta.
Vid paddningen får det inte finnas fogsand ovanpå stenen (då kan stenen sätta sig ojämnt)
Efter fullgjord paddning lägges ett lager fogfyllning som sopas ner efterhand som fogen sjunker (2-3 veckor)
 
S
Hejsan roland53

Tack för snabbt svar! :)

Då behöver jag alltså inte oroa mig för att stenen sätts i grus, tack för det :)
Hur jämnt måste bärlagret vara? Så att inte ojämnheter i det orsakar ojämn yta på stenen sedan. Eller är det ganska okänsligt för det och tas upp av sättgruset? Kan sättgruset vara hur tjockt som helst, eller vad är max? 10cm känns rätt mycket tycker jag, det paddas ju inte. Är det inte risk för sättningar där?

Blev en del frågor här, men man vill ju väldigt gärna att detta verkligen blir helt rätt.


roland53 skrev:
En del föredrar att sätta stenen i några cm grus andra i stenmjöl.
När väl stenen är satta, fylls fogarna väl med stenmjöl.
Vissa vattnar och andra hävdar att det skall sätta sig själv och fogarna fylles med råge. Sopa ner ofta.

Till sist paddas stenen så dom sätter sig till en jämn yta.
Vid paddningen får det inte finnas fogsand ovanpå stenen (då kan stenen sätta sig ojämnt)
Efter fullgjord paddning lägges ett lager fogfyllning som sopas ner efterhand som fogen sjunker (2-3 veckor)
 
Jag inbillar mig att bärlagret måste vara jämnt. (Men vill inte svära på det).

Sättgruset paddas i.o.m att stenen paddas.
 
S
Jag tror jag ska vara relativt kinkig med att det blir en slät yta efter paddning utan för mycket höjdskillnader.
 
Just gatsten sätts i så tjockt sen tar man fram stora paddan och dundra på så att allt rasar i huset sen sitter dom som berget och jämt blir det också.

Kommunen satte gatsten utanför lghn vi bodde i innan dom körde ner dom med En stor padda som dom körde med fjärrkontroll och det vibrerade i hela huset..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.