Hej!

Jag vill lägga gatsten kring huset och pappa kommer hela tiden och gör saker på projektet som jag är osäker på. Han kan det här till skillnad från mig men blandar ibland ihop namn på produkter så det känns som att jag behöver dubbelkolla det och jag hittar inget online.

Först och främst så har han dumpat en massa singel i utgrävningen som bärlager. Jag hade kollat upp att man ska ha stenkross 0-18 eller 0-25 som bärlager men han menar att singel går lika bra. Stämmer det?

Sedan ville jag ha stenflis 0-4 ovapå bärlagret men han säger att det ska vara stenmjöl 0-2 och sedan ett tunt lager stenflis 0-4 ovanpå stenmjölen och sedan gatsten i stenflisen. Jag hittar inget om det här heller och pappa blandar ihop orden ibland.

Har ni några råd?
Tack för hjälpen!
 
Ni har nog ungefär rätt båda två.
Vad har ni för storlek på det ni kallar singel?

I vår senaste gång hade vi 0-18 som bärlager och 0-4 som både sättlager och fog. Men det är ju absolut inte så att detta är det enda rätta.

Ska ni köra tunga fordon på gatstenen? Eller parkera bilar?

Edit: jag har också gjort en plattsatt uteplats med "singel" från en grusgång, lite överblivet bärlager från när kommunen byggde trottoar (som de dumpat på vår fastighet) och lite sten i osorterade storlekar som bärlager. Och den fungerar fint ff så här 11 år efteråt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ni har nog ungefär rätt båda två.
Vad har ni för storlek på det ni kallar singel?

I vår senaste gång hade vi 0-18 som bärlager och 0-4 som både sättlager och fog. Men det är ju absolut inte så att detta är det enda rätta.

Ska ni köra tunga fordon på gatstenen? Eller parkera bilar?

Edit: jag har också gjort en plattsatt uteplats med "singel" från en grusgång, lite överblivet bärlager från när kommunen byggde trottoar (som de dumpat på vår fastighet) och lite sten i osorterade storlekar som bärlager. Och den fungerar fint ff så här 11 år efteråt.
Hej! Pappa vet inte storleken. Men det ser ut exakt som klassisk singel. Små runda stenar. Ska jag mäta dem på något sätt åt dig? Jag skulle höfta 3-8mm eller nåt sånt.

Man ska bara gå på stenarna, de ska ligga runt huset. Det var rabatt där förr men pappa ville ta bort den för att den skulle leda till fuktskador på huset och då var gatsten fint tänker jag (men lite dyrt).
 

Bästa svaret

F Villintevaramedlem skrev:
Hej! Pappa vet inte storleken. Men det ser ut exakt som klassisk singel. Små runda stenar. Ska jag mäta dem på något sätt åt dig? Jag skulle höfta 2-5mm eller nåt sånt.

Man ska bara gå på stenarna, de ska ligga runt huset. Det var rabatt där förr man pappa ville ta bort den för att den skulle leda till fuktskador på huset och då var gatsten fint tänker jag (men lite dyrt).
2-5 mm låter kanske lite smått. Men om marken inte är allt för lerig och med tanke på att ni redan har det, så kör på det. (Eller om du känner dig väldigt osäker, se om du kan blanda i en andel med lite större fraktioner.) Nollfraktion behövs inte, det är bara dyrare med tvättat grus.

Det finns dessutom en poäng med att hålla sams med sin (jag gissar, åldrande)far.
 
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…
Tack! Är nollfraktion när det går från 0 och uppåt? Jag vill verkligen hålla sams med min åldrande far. (80+) men det går sådär oftast :/. Försöker att bättra mig! :)

Edit: Jag förstår nu att tvättat är när det inte finns 0 (tex 8-16) så jag antar att nollfraktion är samma sak.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ja så kan man säga, dvs nollan i 0-18 betyder att det minsta är så smått "som damm" och det största är 18 mm. (Mätt på ngt håll som jag har glömt)

Oavsett storlek så är det bra att packa bärlager. Nu senast använde vi en egentillverkad sk jungfru, annars kan man packa med maskin som man hyr.

(Min uteplats som jag skrev om ovan lät jag kvarterets barn springa runt på.)
 
  • Gilla
Fäladen
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ja så kan man säga, dvs nollan i 0-18 betyder att det minsta är så smått "som damm" och det största är 18 mm. (Mätt på ngt håll som jag har glömt)

Oavsett storlek så är det bra att packa bärlager. Nu senast använde vi en egentillverkad sk jungfru, annars kan man packa med maskin som man hyr.

(Min uteplats som jag skrev om ovan lät jag kvarterets barn springa runt på.)
Tror jag kan låna en packmaskin här i byn eller hyra billigt så det ska packas järnet! :D
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
F Villintevaramedlem skrev:
Tror jag kan låna en packmaskin här i byn eller hyra billigt så det ska packas järnet! :D
Jag tror att din far har koll, även om han glömt vad saker heter. Han vill nog packa bärlagret och förmodligen "mellanlagret" och sedan ha sättlagret löst.

Att han vill ha olika fraktioner kan vara något som man kanske gjorde förr. Gammal kunskap är inte att förringa. Att man rationaliserat bort vissa moment betyder inte alltid att det var fel utan rätt ofta att det blir billigare på det nya sättet med godkänt resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.