Enligt en del experter skall man lägga ett trägolv (tex furu) på sommaren eftersom trät är som "störst" då pga fukthalten. Jag är tvungen att lägga mitt golv nu och hur blir det då? om jag slår ihop brädorna i sponten så de ligger intill varandra kommer de då att börja svikta och resa sig i sommar, till och med trycka ut väggen?. Hur skall man annars gå tillväga?. Är ju svårt att göra ett lagom brett mellanrum som "säkerhetsavstånd" för svällningen. Några tips eller ideér?
Man skall väl även ha någon typ av matta mellan bjälklaget och golvet för att slippa knarr etc?

Tack på förhand!
 
Vi la furugolv vintern 2008/2009 när det var rejält kallt. Brädorna hade legat ett tag inomhus innan. Det golvet har varit fint hela tiden och har inte rest sig trots rejält fuktiga somrar.
 
Ok, kanske skall låta brädorna ligge inne lite mer än 3-4 dagar då och hoppas på att inte golvet ser ut som ett stormigt hav framåt sommaren :)

Vad behövs mellan bjälkarna och golvplanket då?
 
Grålumpapp tror jag att det heter. En rulle med en grå, lite mjukare papp helt enkelt! ;)

Fråga efter grålumpapp i byggbutiken så vet de vad det gäller, kostar inte många kronor! Såvida du ska skruva golvet, men det antar jag?

Edit; såg nu att du ska lägga det direkt på bjälkarna! Då vet jag inte, jag trodde att det var på ett befintlig golv!
 
Redigerat:
Använd grålumpapp, lämna 10mm till väggen så reser det sig inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.