Vi ska lägga ett furugolv från Byggmax eller Bauhaus i sommarstugan. Stugan är ouppvärmd större delen av året.

Är det nåt speciellt man ska tänka på? Hur kommer golvet att reagera på temperaturförändringar?

Golvet vi har tänkt:
http://www.bauhaus.se/golv-obh-ekonomi-6st-bunt.html
 
Kommer gå bra om ni skruvar fast det ordentligt och följer lägg-intruktionerna noga.
 
Det kan ju vara en fördel om du lägger in buntarna med golvbrädor i stugan nu och sedan lägger det i februari/mars nä det är som torrast i luften.
 
Tack för svaren!
Kommer att skruva golven cc 300 där det går för att va på den säkra sidan.
 
Har lagt ett billigt massivt golv från byggmax i vårt lusthus får några år sen, huset är ouppvärmt så det fryser på vintern och kommer upp i +30 på sommarn. Golvet är skruvat cc 60 och ligger hur bra som helst, knappt någon springa även om det lades direkt från paket mitt i sommarn. Problemet med trägolv är ju oftast torr uppvärmt luft på vintern.
Observera att detta är ett 27mm tjockt golv, det du länkar till är 15mm, men jag tror inte det har stor betydelse för krympningen.
 
Det låter bra.
27x136 golvet har tyvärr utgått och är slut i Uppsala, får nöja mig med 15mm eller köpa ett något dyrare från Bauhaus.

Har du behandlat ditt golv på något sätt?
 
Johan Gunverth skrev:
Det kan ju vara en fördel om du lägger in buntarna med golvbrädor i stugan nu och sedan lägger det i februari/mars nä det är som torrast i luften.
Jag tror inte att detta gäller ouppvärmda utrymmen. Min erfarenhet är att ouppvärmda träkonstruktioner är som torrast kring vårkanten typ maj.
 
Jag hade nog tagit något lite mer än 15mm om du inte skall lägga golvspån under.
Jag behandlade med lut två gångar och sedan träsåpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.