Hej!

Har en hall på 7 kvm som jag har rivit upp de gamla klinkergolvet på för att lägga nytt. Vill då passa på att få in golvvärme.
Golvet består av betongplatta > isolering > vindpapp > reglar > golvspån 16mm.
Har lyft på spånet och allting är torrt och fint.

Min fråga är om det räcker att lägga golvgips > värmekabel i självhäftande matta > fix > klinker?
Skulle man välja att köra isolerskiva så bygger det lite för mycket på höjden så därav frågan.

Mvh
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Om det finns bef. isolering så kan väl det räcka. Möjligen om du skulle byta ut den mot någon bättre isolering. Tänkte du alltså lägga golvgips på spånskivan?

Låter lite klent som konstruktion tycker jag. Nu finns det väl inga direkta regler som för badrum. Men om det vore ett badrum så har du för mycket svikt i den konstruktionen enl. de regler som gäller där. Men problemet att inte få spruckna klinkers och fogar är ju detsamma.

Folien är den godkänd att sätta klinkers på direkt? EN del plastmaterial bryts ned av fix.
 
Inser att du skriver "kabel". Jag antog "folie" för att då in det i den låga bygghöjden.
 
H hempularen skrev:
Om det finns bef. isolering så kan väl det räcka. Möjligen om du skulle byta ut den mot någon bättre isolering. Tänkte du alltså lägga golvgips på spånskivan?

Låter lite klent som konstruktion tycker jag. Nu finns det väl inga direkta regler som för badrum. Men om det vore ett badrum så har du för mycket svikt i den konstruktionen enl. de regler som gäller där. Men problemet att inte få spruckna klinkers och fogar är ju detsamma.

Folien är den godkänd att sätta klinkers på direkt? EN del plastmaterial bryts ned av fix.
Tänker också att det befintliga eventuellt räcker som isolering? Vill ju dock inte tappa för mycket värme neråt..
Luftvärmepump finns i hallen så det är mest för att ha en behaglig temp på golvet.
Tänkte lägga golvgips på spånet för att göra det stummare, men kanske finns någon bättre lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.