Vi har byggt ett hus med gjuten platta på mark. Dräneringen runt grunden är lagd direkt på jorden, se bifogad bild.

Enligt grundritningarna i vårt avtal så skall först en fiberduk av klass två ligga på underlaget/jorden, sedan ett 50 mm tjockt lager med grus innan dräneringen läggs dit. Entreprenören hävdar att han alltid lagt dräneringen direkt på jorden på samma sätt som både NCC och skanska alltid gör (Stämmer detta???) och motiverar det med att "vattnet skall rinna i röret och inte i gruset". Han anser att han inte behöver följa ritningarna eftersom det inte finns några bestämmelser som säger att dräneringen skall ligga som ritningarna kräver. Vad säger branschregler, ama etc om dränering?

Tacksam för synpunkter på

- Lösningen med dräneringen direkt på jord i jämförelse med den lösning som ritningarna föreskriver
- Entreprenörens åsikt att han inte behöver följa ritningarna i vårt avtal eftersom inga regler kräver detta
 
  • dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk om den entreprenören tar hem en målare för att tapetsera till fastpris och målaren istället målar väggarna. Det finns ju inga regler om att man måste ha tapet.

Har ni ett avtal där grundritningen ingår så ska det ju natruligtvis följas, oavsett regler. (Skulle ritningarna strida mot reglerna så påpekar naturligtvis en bra entreprenör det innan han utför jobbet.) Om entreprenören väljer en annan fungerande lösning som är billigare så kan du natruligtvis godta detta mot prisavdrag. Men ett samtal till den som gjort grundritningen är nog på sin plats.
 
punkt 2 är helt fel från hans sida. Har ni ingått ett avtal om hur det ska vara gjort så är det det som är regelverket. Den frågan är dock mer lämplig för juridikforumet.
 
Entreprenören kan knappast kallas seriös. Inkompetent. Att ta på sig ett arbete som detta och inte ens kunna göra det riktigt. Har du en tomt som lutar så lämpligt att man kan lägga dräneringen direkt på mark och det blir bra? Hur agerar denne man då han får ett större jobb? Törs inte tänka på det!
 
Hej

Tack för synpunkterna! Vår entreprenör har väldigt svårt för att förstå att vi kräver att han skall uppfylla samtliga delar i vårt skrivna kontrakt. Han gör som "han alltid gjort" och det ska vi vara nöjda med!

Det jag främst vill veta är om alla andra entreprenörer som regel struntar i fiberduk och grus under dräneringen som han hävdar och att kraven i vår ritning på dräneringens utformning är ovanlig. Det skulle underlätta för att kunna bemöta synpunkterna från vår entreprenör samt hans grundläggare som inte ser några fel utan tycker allt är helt perfekt.
 
hej
just att ha fiberduk o grus under tycker jag väl inte är det viktigaste här utan jag tycker dräneringen verkar ligga väldig högt. själv så grävde jag ett mindre dike utanför plattan som rören ligger i med rikligt med singel. ligger rören på jorden som är schaktad för plattan i detta fallet? och har ni ingen isolering under plattan? syns ingen på bilden iaf. eller vad är det på bilden, svårt att se
 
gb79 skrev:
hej
just att ha fiberduk o grus under tycker jag väl inte är det viktigaste här utan jag tycker dräneringen verkar ligga väldig högt. själv så grävde jag ett mindre dike utanför plattan som rören ligger i med rikligt med singel. ligger rören på jorden som är schaktad för plattan i detta fallet? och har ni ingen isolering under plattan? syns ingen på bilden iaf. eller vad är det på bilden, svårt att se
Hej

Rören ligger på jorden som är schaktad för plattan. Eftersom tomten lutar så är grunden uppmurad med leca för att slippa fylla så mycket. Det som syns på bilden som sticker ut längst ner är den gjutna sockel som lecamuren vilar på.
 
Så här en 12 år efter blir man lite nyfiken på facit. Gjorde han om jobbet? Hur mår dräneringen idag?

Spontan gissning från min sida är om man lämnade det så där så har antagligen dränrörets porer blivit fyllda av växtlighet som inte stoppats av duken som borde legat där. Men hur gick det då? :)
 
Hej

Ber verkligen om ursäkt att jag inte återkopplat i tråden.

Vi tröttnade när entreprenören inte ville åtgärda dränering och andra punkter och tog in en advokat. Hon rekommenderade en riktigt bra besiktningsman som de använt sig av i andra processer och vid ett möte med entreprenören hade han lite högläsning ur AMA och en grundläggande föreläsning varför en dränering ska se ut på ett visst sätt för att fungera. Helt obegripligt att det skulle behövas då det inte handlar om raketforskning och något som man kan googla sig fram till och läsa in sig på under 5 minuter.

Men resultatet blev att hela dräneringen fick göras om från början. Jag kan bara tycka synd om alla andra som entreprenören och hans grundläggare gjort dräneringar hos då dom uppenbart inte har en aning om hur man gör eller medvetet fuskat.
 
  • Gilla
rulebreaker
  • Laddar…
Men himla bra att ni tog tag i det och stod på er. Som du säger, allt för många blir lurade av alla möjliga fuskbyggare. Bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.