Hej!
Jag tänkte lägga 165x25 furugolv vintertid. Det som oroar mig är om golvet kommer svälla i sommar. Jag känner till att man har rörelsefog längs väggarna men jag tänker mellan brädorna kommer det ju att svälla då luftfuktigheten stiger och dessa kommer ju ligga ihopslagna. Finns det risk att skruvar bryts eller att golvet kupar sig av att brädorna sväller på bredden?Lägger man golv på sommaren så finns det utrymme för golvet att krympa på vintern.
 
Vi skruvade massivt golv på ett helt våningsplan i mitten av januari för 5-6 år sen. Något smalare än ditt, kanske 125 mm, och färdigtorkat. Vi såg det bara som en fördel att göra det under vintern så att det aldrig blir några väldiga springor. Har aldrig varit några problem med rörelser eller knarr.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vi skruvade massivt golv på ett helt våningsplan i mitten av januari för 5-6 år sen. Något smalare än ditt, kanske 125 mm, och färdigtorkat. Vi såg det bara som en fördel att göra det under vintern så att det aldrig blir några väldiga springor. Har aldrig varit några problem med rörelser eller knarr.
Ok, låter ju lovande. Man vill ju ändå knacka ihop brädorna ordentligt och inte lämna mellanrum för expansion om man inte måste.
 
M mugatu skrev:
Ok, låter ju lovande. Man vill ju ändå knacka ihop brädorna ordentligt och inte lämna mellanrum för expansion om man inte måste.
Ja jag drog ihop dem så mycket jag bara kunde dessutom.

Står det kanske något om det i monteringsanvisningen? Antagligen att temperatur och luftfuktighet ska vara som i labbmiljö då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.